|

انواع آجر سفال در صنعت ساختمان سازی

کد مطلب : 43643

آجر سفال از پرکاربردترین و قدیمی‌ترین آجر‌ها است که در بسیاری از بناهای قدیمی مانند ارگ تبریز، مسجد جامع اصفهان، چغازنبیل و… شاهد استفاده از آن هستیم. البته در عصر حاضر نیز با تولید انواع آجر سفال شاهد بهره‌گیری از آن در بسیاری از ساختمان‌های امروزی نیز هستیم.

آجر سفال با توجه به وزن سبک و قیمت ارزانی که دارد به صورت گسترده‌ای در صنعت ساخت‌وساز مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای آشنایی با انواع مختلف آجر سفال بر اساس کاربرد، رنگ و کیفیتی که دارند تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

انواع آجر سفال بر اساس کاربردشان

آجر سفال‌ها با توجه به کاربردی که دارند در سه دسته کلی به شرح زیر تقسیم بندی می‌گردند:

  • آجر سفال تیغه‌ای
  • آجر سفال سقفی
  • آجر سفال فوم‌دار

آجر سفال مدل تیغه‌ای

از پرکاربردترین آجرهای سفال می‌توان به مدل تیغه‌ای آن اشاره کرد که در ترکیبات آن از شن، خاک رس، آهک و… استفاده می‌شود. نحوه تولید این مصالح مانند دیگر آجرها انجام می‌شود. بدین صورت که ابتدا خمیر آماده شده و بعد از قالب‌گیری در کوره آجرپزی در دمای تقریبی ۹۰۰ درجه سانتیگراد پخته می‌شود. آجرهای سفال تیغه‌ای اغلب در ابعادی به شرح زیر تولید می‌شوند:

  • ۲۰ در ۲۰ در ۱۰
  • ۲۰ در ۲۰ در ۱۵
  • ۲۵ در ۲۰ در ۱۰
  • ۲۵ در ۲۰ در ۱۵

آجرهای سفال تیغه‌ای معمولا جهت جداسازی فضای داخلی و همچنین دیوارهای خارجی ساختمان کاربرد دارند. این آجرها با توجه به استقامت و طول عمر بالایی که دارند از پرفروش‌ترین مصالح در صنعت ساخت و ساز به شمار می‌آیند.

آجر سفال مدل سقفی

آجرهای سفال مدل سقفی از دیگر انواع آجر سفال بوده که امروزه شاهد استفاده کمتری از آنها هستیم. این آجرها با توجه به نامشان جهت پوشاندن سقف کاربرد داشته و در فاصله میان دو تیرچه جای می‌گیرند. با توجه به اینکه بهره‌گیری از آجر در ساخت سقف موجب افزایش وزن ساختمان می‌گردد، استفاده از آجر سفال سقفی نیز بسیار کاهش یافته است.

آجر سفال مدل فوم دار

از محبوب‌ترین مدل‌های آجر سفال می‌توان به آجر سفال فوم دار اشاره کرد که از وزن سبکی برخوردار است. استفاده از این آجر باعث کاهش وزن کلی ساختمان شده و به ایمنی هرچه بیشتر آن کمک می‌کند. این مدل آجر با عناوین دیگری مانند تیغه فوم دار، آجر عایق یا تیغه یونولیت دار در بازار شناخته می‌شود.

آجرهای سفال فوم‌دار با توجه به منافذ و شیارهای داخلی که دارند در امر ساختمان سازی بهترین عملکرد را از خود نشان می‌دهند. شیارهای آجر به چسبندگی هر چه بیشتر ملات کمک کرده و باعث افزایش استحکام بنا می‌گردد.

این آجر نیز در سایزها و ابعاد مختلفی به شرح زیر تولید می‌شود:

  • ۲۰ در ۲۰ در ۱۰
  • ۲۰ در ۲۰ در ۱۵
  • ۲۵ در ۲۰ در ۱۰
  • ۲۵ در ۲۰ در ۱۵

بررسی انواع آجرهای سفال بر اساس کیفیتشان

انواع آجر سفال را می‌توان با توجه به کیفیتی که دارند در سه درجه تقسیم بندی کرد.

آجر سفال ممتاز

این مدل آجر از نظر استحکام و مقاومت در سطح بسیار بالایی قرار داشته و در مقابل شرایطی مانند سرما و یخ زدگی بسیار مقاوم است. بر همین اساس از آجر سفال ممتاز اغلب برای کانال‌های فاضلاب، کفپوش پیاده‌روها و… استفاده می‌شود.

آجر سفال درجه ۱

این مدل آجر سفال هرچند که دارای کیفیت بالایی بوده و در ابعاد استاندارد ساخته می‌شود، اما در مقایسه با آجر سفال ممتاز کیفیت کمتری دارد. آجرهای سفال درجه یک و ممتاز با توجه به وزن سبک و کیفیت بالایی که دارند معمولاً برای ساخت نمای ساختمان استفاده می‌ شوند.

آجر سفال درجه ۲

این مدل آجر سفال اغلب جهت ساخت و ساز داخلی ساختمان کاربرد دارد.

انواع آجرهای سفال بر اساس رنگشان

امروزه آجر سفال در رنگ بندی‌های متنوعی نیز تولید شده که این امر باعث محبوبیت هرچه بیشتر این مصالح در صنعت ساخت و ساز گردیده است. آجر سفال چنانچه از کیفیت لازم در خصوص مواد اولیه و مراحل پخت برخوردار باشد بایستی در تمامی سطح خود دارای رنگی یکدست و یکنواخت باشد.

چنانچه رنگ این مصالح تیره باشد نشان می‌دهد که آجر سفال در دمای پخت نامناسب و غیر استاندارد تهیه شده که این امر باعث کاهش استحکام و استقامت محصول در شرایط جوی مختلف می‌گردد.

بر همین اساس خریداران آجر سفال علاوه بر توجه به کیفیت و مدل آجر بایستی به رنگ بندی آن نیز اهمیت دهند.

چنانچه آجر سفال از رنگ زرد یکپارچه و یک دستی برخوردار باشد می‌توان پی برد که این مصالح در شرایط پخت استاندارد و مناسبی تولید شده است. چنانچه رنگ آجر متمایل به قرمز باشد، نشان دهنده استفاده از مواد اولیه نامرغوب در تهیه آن خواهد بود. علاوه بر این آجر سفال بایستی بدون هیچگونه لکه بوده و دارای سطحی صاف و کاملاً یک دست باشد.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی انواع آجر سفال پرداختیم و دریافتیم که این مصالح بر اساس کاربردی که دارند در سه گروه کلی تیغه‌ای، فوم‌دار و سقفی تقسیم بندی می‌شوند. آجر سفال‌ها همچنین با توجه به کیفیتشان در ۳ درجه ممتاز، درجه یک و درجه ۲ ساخته شده و در بازار موجود هستند. آجر سفال از نظر رنگ نیز متنوع بوده و می‌توان گفت که رنگ زرد و یک دست نشان دهنده کیفیت بالای این محصول است. برای خرید آجر سفال در انواع مختلف و اطلاع از قیمت روز آجر سفال می‌توانید به وبسایت شرکت آجر وندا مراجعه کنید. این مجموعه از معتبرترین و باسابقه‌ترین مراکز تولید کننده انواع آجر مرغوب و با کیفیت در کشور به شمار می‌آید.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین