|

مراحل ثبت نام در سامانه سنهاب

کد مطلب : 42948

سامانه سنهاب، نام سامانه رسمی بیمه مرکزی ایران است که جهت ارائه خدمات الکترونیک به مردم در حوزه بیمه راه‌اندازی شده است. از این سامانه می‌توان برای استعلام بیمه‌نامه‌های صادر شده استفاده کرد. این مقاله خلاصه ای از راهنمای استعلام اصالت بیمه بدنه و ثالث در سایت دنیای اقتصاد است. برای مطالعه جزئیات فرایند استعلام، به مقاله مذکور مراجعه کنید.

آموزش ثبت نام و استعلام از سامانه سنهاب

سامانه سنهاب، مخفف «سامانه نظارت و هدایت الکترونیکی بیمه» است. شما با ثبت نام در این سامانه، می‌توانید بیمه‌نامه‌های شخص ثالث و بدنه را استعلام بگیرید. بیمه بدنه در سال های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده است. به طور مثال، فرض کنید شما یک خودروی لوکس دارید که هزینه تعمیر آن بسیار بالا است. در صورت وقوع تصادف و وارد شدن خسارت به بدنه خودرو، بیمه بدنه تمام یا بخشی از هزینه تعمیر اتومبیل را پوشش می‌دهد. این بیمه‌نامه به شما اجازه می‌دهد تا بدون نگرانی، از رانندگی با خودرو لوکس خود لذت ببرید. علاوه بر این، بیمه بدنه همچنین می‌تواند از آسیب‌های متعدد دیگری نیز پشتیبانی کند. به عنوان مثال، در صورت آتش گرفتن خودرو یا وقوع حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله، شرکت بیمه‌گر خسارت شما را پرداخت می‌کند.

ویژگی دیگر بیمه بدنه، پوشش تصادف با حیوانات است. در این نوع تصادفات نیز، بیمه بدنه هزینه تعمیر خودرو را پرداخت می‌کند. این موضوع برای افراد ساکن در مناطق روستایی یا جنگلی بسیار با اهمیت است؛ زیرا تصادف با برخی حیوانات می‌تواند خسارات جدی و پرهزینه‌ای را به خودرو وارد کند.

در واقع سامانه سنهاب برای طبقه‌بندی اطلاعات بیمه‌گزاران طراحی شده است. در نتیجه، می‌تواند مرجع مناسبی برای استعلام اصالت بیمه‌نامه خودرو باشد. برای ثبت نام و استفاده از خدمات سنهاب، لازم است مراحل زیر را انجام دهید:

در ابتدا باید به سایت این سامانه به آدرس www.centinsur.ir وارد شوید. سپس در گوشه تصویر، بخش «میز خدمات الکترونیک» را انتخاب کنید.

حال می‌توانید خدمات مورد نظر خود را انتخاب نمایید. پرمراجعه‌ترین خدمات در تصویر زیر قابل مشاهده است.

سامانه سنهاب دارای خدمات زیادی است که در اکثر اوقات، از ضرر مشتریان و بیمه‌گزاران جلوگیری می‌کند. سایت بیمه مرکزی استعلام تمامی بیمه‌نامه‌ها، سوابق، اصالت و مکاتبه آنلاین را با بهترین شرایط فراهم نموده است تا مردم در سراسر ایران و به صورت آنلاین از آن استفاده کنند.

برخی از کاربردهای میز خدمت بیمه مرکزیبه شرح زیر هستند:

  • استعلام اصالت بیمه‌نامه
  • استعلام سوابق بیمه
  • استعلام سوابق بیمه خودرو
  • رسیدگی به شکایات و مکاتبات ارباب رجوع
  • میز خدمت شبکه فروش

پیگیری خدمات در سامانه سنهاب بسیار ساده است. در ادامه به آموزش استعلام اصالت بیمه در این سامانه می‌پردازیم.

استعلام اصالت بیمه‌نامه در سامانه سنهاب

در ابتدا گزینه‌ی «استعلام اصالت بیمه‌نامه» را انتخاب کنید.

در مرحله بعد، امکان استعلام بیمه‌نامه برای شما فراهم شده است. سامانه بیمه مرکزی جهت سهولت شما، روش‌های مختلفی را برای این کار ارائه داده است که در ادامه به توضیح هر کدام پرداخته‌ایم.

  • استعلام با کد یکتا

شماره یکتا بیمه‌نامه و کد ملی صاحب بیمه را وارد کنید، سپس با وارد کردن کد امنیتی دکمه استعلام را انتخاب کنید تا نتیجه در کسری از ثانیه نمایش داده شود.

  • استعلام با شماره بیمه‌نامه

در این روش باید، شرکت بیمه‌گر را انتخاب نمایید، سپس شماره بیمه‌نامه، کد ملی، و عبارت امنیتی را وارد کنید. پس از آن بر روی دکمه استعلام کلیک کنید.

  • استعلام با کد VIN

استعلام با کد VIN نیز بسیار ساده است. شما نیاز به کد VIN و شماره تلفن همراه خود دارید تا استعلام بیمه‌نامه را بگیرید.

  • استعلام با پیامک

چنانچه مایل به انجام روش‌های گفته شده نبودید، می‌توانید روش استعلام با پیامک را انتخاب کنید. برای این کار باید مراحل گفته شده در تصویر را انجام دهید.

البته که امکان استعلام تخفیفات ثالث نیز برای عموم مردم فراهم شده است، که تنها با وارد کردن نوع و پلاک وسیله نقلیه قابل مشاهده است.

استعلام سوابق بیمه در سامانه سنهاب

استعلام سوابق بیمه در سامانه بسیار ساده است. برای این کار لازم است گزینه مربوط به آن را در صفحه ابتدایی انتخاب نمایید.

سپس گزینه « ثبت استعلام جدید» را انتخاب کنید.

در مرحله بعدی نیاز است که بیانیه مشاهده شده را تایید کرده و به مرحله بعد بروید.

سپس با وارد کردن مشخصات خود از قبیل کد ملی، تاریخ تولد و شماره تلفن همراه اقدام به ثبت و استعلام بیمه می‌نمایید.

در این مرحله استعلام شما ثبت می‌شود و کد پیگیری به شما اعلام می‌شود تا با وارد کردن آن در قسمت پیگیری استعلام بیمه، نتیجه را مشاهده نمایید. لازم به ذکر است که این پروسه چند دقیقه زمان می‌برد.

استعلام چه بیمه‌نامه‌هایی از سامانه سنهاب ممکن است؟

استعلام تمام بیمه‌نامه‌ها از جمله، بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه، بیمه عمر و... از سامانه سنهاب امکان پذیر است. البته که کاگزاری‌های آنلاین بیمه نیز این خدمات را ارائه می‌دهند. ارائه این خدمات توسط این مراکز به صورت 24 ساعتع به همراه پشتیبانی است که در صورت داشتن سوال، می‌توانید بپرسید.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین