|

مشکل از کجاست؟! | دام مازاد داریم، اما مصرف گوشت نصف شد!

در شرایطی که عشایر و دامداران از فراوانی دام سبک و سنگین سخن می‌گویند، اما قیمت گوشت گوسفندی و گوساله روزانه روبه افزایش است که همین گرانی قیمت‌ها موجب کاهش سرانه مصرف شده است.

مشکل از کجاست؟! | دام مازاد داریم، اما مصرف گوشت نصف شد!
کد مطلب : 17518

به گزارش تراز اقتصاد، براساس آمار سرانه مصرف گوشت کشور از ۱۲ کیلو در سال به شش کیلو کاهش یافته است. اکنون دولتمردان به جای اینکه با کاهش قیمت و فراوانی عرضه، بار دیگر گوشت قرمز را به سبد هزینه خانوار برگردانند از برنامه‌ریزی برای صادرات گوشت سخن می‌گویند. آیا دام‌هایی که با نهاده دولتی پرورش یافته‌اند، به جای مصرف داخلی باید صادر شوند؟

روز گذشته قیمت گوشت گوسفندی هرکیلو ۱۵۰ تا ۱۷۰ هزار تومان و گوساله ۱۸۰ هزار تومان به فروش رسید. در ماه‌های گذشته نیز قیمت‌ها همین حول و حوش در نوسان بود، اما به کمتر از ۱۵۰ هزار تومان نرسیده است. در گذشته موادغذایی در شهرستان‌ها به دلیل ارزانی قیمت‌های تمام شده به نسبت تهران ارزان‌تر بود، اما دو سالی است که قیمت‌ها در سراسر کشور یکسان شده است. به عبارت دیگر دام سبک اگر در تهران کیلویی ۱۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسید در روستاها و سایر شهرستان‌ها که مرکز پرورش دام هستند نیز قیمت همین است.

گفته می‌شود در یک‌سال اخیر مصرف سرانه گوشت قرمز از ۱۲ کیلو در سال به شش کیلو کاهش یافته و ۵۰ درصد کم شده است. کارشناسان گرانی قیمت گوشت را دلیل کاهش مصرف و حذف آن از سبد هزینه خانوار عنوان می‌کنند، اما مسئولان همچنان اصرار دارند که تعطیلی هتل‌ها، رستوران‌ها و تالارهای پذیرایی موجب کاهش تقاضا شده و از آنجا که دامداران درحال زیان‌دهی هستند تنها راه نجاتشان صادرات گوشت است!

بگذریم از برخی گزارش‌های رسانه‌ها که از میادین عرضه گوشت گزارش تهیه می‌کنند و مراجعه‌ کنندگان از کاهش قیمت گوشت به ۱۲۰ هزار تومان خبر می‌دهند، منظور گزارش ما گوشتی است که با قیمت گران در قصابی‌ها فروخته می‌شود.

افزایش ۳۰ درصدی قیمت دام سبک
مدیر کل بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید: قیمت دام سبک در سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یافته، اما هنوز کمتر از نرخ تورم ۴۵ درصدی است. اکنون این سوال مطرح می‌شود که آیا به رغم فراوانی دام سبک و سنگین باید قیمت واقعی گوشت ۱۵۰ یا ۱۸۰ هزار تومان باشد؟ مگر نه اینکه وقتی عرضه کالایی افزایش می‌یابد، قیمت آن نیز باید کاهش یابد، چرا مسئولان دولتی به دنبال این هستند که قیمت کالاها را به نرخ تورم نزدیک کنند.

ابراهیم زارع مدیر کل بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص قیمت گوشت می‌گوید: قیمت گوشت گوسفند نسبت به نرخ تورم کمتر است، این در حالی است که خشکسالی هزینه‌های تولید دام را افزایش داده است.

در این برنامه افشین صدر دادرس، مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور نیز می‌گوید: علت اینکه دامدار دام‌های مولد را کشتار می‌کند به خاطر کاهش توان نگهداری دام است و به دلیل هزینه‌های بالا و کمبود نهاده مجبور می‌شود. مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور در عین حال تأکید می‌کند: نظام توزیع در کشور دلال محور است، اما راهکاری برای برون رفت از این مشکل وجود ندارد.

۷ میلیون رأس دام دست دامدار مانده است
علی پوریان، رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام کشور با بیان اینکه ۷ میلیون رأس دام روی دست دامدار مانده است، می‌گوید: علت کاهش سرانه مصرف گوشت قرمز، تعطیلی‌های کرونایی بوده که باعث توقف یا کاهش فعالیت هتل‌ها، رستوران‌ها و تالارها شده است. وی می‌افزاید: صادرات گوشت تنها راه نجات دامدار است. امروز دامدار اقدام به کشتار دام مولد می‌کند، چون توان نگهداری و پرداخت هزینه‌ها را ندارد.

این اظهارات در حالی است که دام‌های سبک و سنگین با نهاده‌هایی که با ارز دولتی وارد می‌شود، پرورش می‌یابد، آیا صادرات این دام‌ها منطقی است؟ اگر دولت تدبیری بیندیشد که گوشت قرمز با قیمت ارزان در دسترس عموم مردم باشد؛ دیگر دام روی دست دامدار نمی‌ماند و همه مردم از ارز دولتی منتفع خواهند شد، اما سیاستگذاران کشور متأسفانه دفاع از حقوق مصرف‌کنندگان را در پایین‌ترین سطح تصمیماتشان قرار دادند و به سبد هزینه خانوار و کاهش مصرف گوشت که در نهایت سلامتی خانواده‌ها را به خطر می‌اندازد توجهی نمی‌کنند.

همچنین رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام کشور که نسخه صادرات رابرای حمایت از دامداران تجویز می‌کند، اذعان دارد که واردات گوشت برزیلی نه تنها مشکل گوشت کشور را حل نکرد، بلکه باعت افزایش قیمت گوشت در بازار شد.

نارضایتی از شرکت پشتیبانی امور دام
رئیس سازمان امور عشایر ایران نیز از خرید تضمینی یک میلیون رأس دام عشایر تا پایان مهر خبر می‌دهد، اما با انتقاد از عملکرد ضعیف شرکت پشتیبانی امور دام می‌گوید: نحوه خرید این شرکت رضایت‌بخش نیست. با توجه به دستور وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر تأمین منابع مورد نیاز، امیدواریم خرید دام عشایر ادامه پیدا کند.

شاهپور علایی‌مقدم می‌افزاید: هر کیلو گرم دام زنده ترکیبی عشایر با قیمت تضمینی ۴۵ هزار تومان خریداری و به ازای هر کیلوگرم دام زنده خریداری شده است، سه کیلوگرم جو یارانه‌ای به عشایر برای ادامه تولید تحویل می‌شود. میانگین وزن دام‌های ترکیبی برای فروش را ۴۰ تا ۵۰ کیلو گرم است.

رئیس سازمان امور عشایر ایران تصریح می‌کند: عشایر سالانه ۱۰ میلیون رأس دام به بازار تزریق می‌کند که در گام نخست تصمیم گرفته شده با تزریق ۱۰ درصد آن به بازار در مهر ماه تعادل عرضه و تقاضا را بهتر کنیم.

علایی مقدم می‌افزاید: برای تأمین علوفه عشایر هم تسهیلاتی در نظر گرفته شده که قرار است برای هر دامدار عشایر ۵۰ میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت داده شود.

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین