|

رسوم غلطی که ریشه سنت‌های حسنه را می‌خشکاند

مانور تجملاتی که در امر ازدواج در جامعه راه افتاده، جای نگرانی دارد و لازم است در راستای مقابله با این تجملات همه احساس وظیفه کرده و با آن مبارزه کنند.

رسوم غلطی که ریشه سنت‌های حسنه را می‌خشکاند
کد مطلب : 33454

اول ذی‌الحجه، سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) به نام روز ازدواج و آغاز هفته ازدواج نامگذاری شده است تا زندگانی و ازدواج ساد و پر از صفا و صمیمیت حضرت علی (ع) با حضرت فاطمه زهرا (س) را به عنوان یک ازدواج آسان در جامعه الگو قرار داده شود و جوانان به سمت ازدواج آسان سوق داده شوند.

ازدواج، دوره گذر از زندگی فردی به زندگی اجتماعی است که در دین مبین اسلام از اهمیت زیادی برخوردار بوده و در تعالیم دینی از آن به عنوان محبوب‌ترین بنا در نزد خداوند یاد شده و همواره بر امر ازدواج تاکید شده است.

آیات وتعالیم الهی بر ضرورت فراهم کردن زمینه برای ازدواج جوانان و ازدواج آسان در جامعه تاکید دارد، اما امروزه متاسفانه در جامعه ما خانواده‌هایی هستند که نه تنها ازدواج را آسان نگرفته اند، بلکه کاملا برعکس، ازدواج را سخت گرفته اند.

چشم و هم چشمی و مادی گرایی از یک سو و بهانه‌های غیرقابل توجیه از سوی دیگر سبب شده تا ازدواج آسان امروزه در بسیاری از خانواده‌ها یک انتظار بیجا به شمار رود و در واقع ازدواج آسان را به فراموشی بسپارند و جنبه‌های نمادین و تشریفاتی ازدواج، بر جنبه‌های حقیقی و کارکردی آن غالب شود.

در واقع همه می‌گویند باید آسان گرفت، اما سخت می‌شود کسی را در این زمانه پیدا کرد که مراسم ازدواج را به همین راحتی و آسان برگزار کند.

در ابتدای امر ازدواج، خواستگاری و همه مراسم‌های رسمی و آداب و رسوم آسان پیش می‌رود، خواستگاری و تعیین مهریه و شیربها، حتی کسی از داماد نمی‌پرسد که آیا توان پرداخت چند هزار سکه بهار آزادی را دارد یا نه؟ به همین راحتی مراسم خواستگاری به خوبی و خوشی برگزار و مراسم عقد به پایان می‌رسد؛ اما این تازه آغاز سختی‌های پس از آن است.

اما این تنها خانواده‌ها نیستند بلکه در بین مسئولان نیز تسهیل در امر ازدواج جوانان به گفتمان رایج تبدیل شده، اما متاسفانه هنوز هم هزینه‌های ازدواج بالاست بطوری که ازدواج آسان به شکل آرمانی آن رواج پیدا نکرده است و یک رویا به شمار می‌رود.

سنت‌های غلط در ازدواج را باید نقض کرد

در این بین نیز سنت‌های غلطی هستند که امروز مانعی برای ازدواج آسان شده و رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار‌هایی که داشتند به آن اشاره کرده و فرمودند: "بعضى از تصورات و سنت‌هاى غلط در مورد ازدواج وجود دارد که این‌ها دست وپاگیر است، مانع از رواج ازدواج جوان‌ها است؛ این سنت‌ها را باید عملاً نقض کرد. شما که جوانید، مطالبه گرید، پرنشاطید، پیشنهادکننده ى نقض خیلى از عادت‌ها و سنت‌ها هستید، به نظر من این سنت‌هاى غلطى را هم که در زمینه ى ازدواج وجود دارد، بایستى شما‌ها نقض کنید. "

ازدواج آسان، باید مورد توجه خانواده‌ها باشد

نماینده، ولی فقیه در آذربایجان‌غربی و امام جمعه ارومیه نیز در این زمینه به وظیفه مسئولان و خانواده‌ها اشاره کرده و گفت: مساله ازدواج آسان، موضوعی است که باید مورد توجه خانواده‌ها باشد و جوانان برای ازدواج آسان ترغیب شوند.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی افزود: مسئولان قوا و به ویژه مدیران مرتبط با مساله جوانان و ازدواج، باید نسبت به تسهیل شرایط زندگی و جوانان تلاش کنند.

وی با بیان اینکه نهاد خانواده از مقدس‌ترین نهادهاست، اظهار کرد: مسئولان تلاش کنند تا جوانانی که در سن ازدواج قرار گرفته اند را به تشکیل خانواده تشویق کنند و باید در این مسیر اهتمام جدی داشته باشند.

ساده زیستی در تمام شئون زندگی جامعه و بخصوص ازدواج ترویج یابد

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری نیز در این زمینه به خبرنگار ما گفت: ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) بهترین الگو برای ازدواج آسان بوده و نکات بسیار جالبی را به ما یاد می‌دهد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدجواد مجتهد شبستری با بیان اینکه مهریه حضرت زهرا (س) الگویی برای پیوند‌های امروزی است، افزود: پیامبر گرامی اسلام (ص) ازدواج دخترش را به ساده‌ترین و راحت‌ترین شیوه انجام داد تا برای همه جوانانی که در آستانه زندگی مشترک هستند، سرمشق نیکویی باقی بماند.

وی با تاکید بر اینکه ساده زیستی در تمام شئون زندگی جامعه و بخصوص ازدواج ترویج یابد، اظهار کرد: قید و بند‌های اجتماعی در امر ازدواج که بیشتر نشأت گرفته از فرهنگ غیر اسلامی و یا ساخته و پرداخته ذهن‌های کوتاه مادی و اشرافی است، چون غل و زنجیر بر دست و پای جوانان و والدین آن‌ها می‌افتد و هر روز این غل و زنجیر بزرگتر و سنگین‌تر می‌شود، تا جایی که امکان هر نوع حرکت صحیحی را می‌گیرد و حیات جامعه را به سوی نابودی می‌کشاند و بر فساد و نابسامانی‌های روانی و مشکلات اخلاقی می‌افزاید.

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: هم کفو و همتا بودن، خواستگاری بدون واسطه، قناعت، دوری از اشرافی گری و تجملات، سخت نگرفتن بر همدیگر، ملاک قراردادن معیار‌ها و خصوصیات معنوی و دینی و اخلاقی، مهریه پایین، بنا کردن زندگی بر پایه محبت و عشق واقعی از روی شناخت، حجب و حیا از درس‌های ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) است که باید الگو قرار گیرد.

مانور تجملاتی که در امر ازدواج در جامعه راه افتاده، جای نگرانی دارد

در این زمینه امام جمعه میاندوآب نیز در جمع مردم این شهرستان با تاکید بر پرهیز از بدعت‌های غلط در امر ازدواج جوانان، اظهار کرد: علما؛ ریش سفیدان و خانواده‌ها دست در دست هم دهند و بدعت‌های غلط مانند مهریه‌های زیاد و موانع ازدواج آسان را حذف کنند.

حجت الاسلام والمسلمین حمید حسن زاده با بیان اینکه افزایش سن ازدواج در جامعه یک خطر بوده و سبب آسیب‌های جبران ناپذیری می‌شود، افزود: متاسفانه وضعیت ازدواج در جامعه خوب نبوده و لازم است خانواده‌ها به ازدواج آسان توجه داشته و زمینه ازدواج جوانان را فراهم کنند.

وی گفت: ازدواج آسان باید به دغدغه عمومی تبدیل شود چرا که برخی بدعت‌ها که در مورد ازدواج امروز نهادینه شده و مانعی برای ازدواج جوانان نیز شده است، جای نگرانی دارد.

امام جمعه میاندوآب افزود: مانور تجملاتی که در امر ازدواج در جامعه راه افتاده، جای نگرانی دارد و لازم است در راستای مقابله با این تجملات همه احساس وظیفه کرده و با آن مبارزه کنند.

وی با تاکید بر اینکه مهریه زیاد شرط خوشبختی نیست، گفت: معیار‌ها در امر ازدواج باید دستورات دین باشد که اسلام نیز تاکید بر ازدواج آسان و ساده زیستی دارد نه تجمل گرایی و مهریه‌ها و جهازیه آنچنانی.

افزایش سطح توقعات، مانع ازدواج آسان است

یک کارشناس مسائل فرهنگی نیز در این زمینه به خبرنگار ما گفت: باید در حوزه ازدواج در خانواده‌ها به مسئله فرهنگ سازی توجه ویژه‌ای شود و در این راستا نیز اقدامات لازم انجام گیرد.

عبدی با بیان اینکه متاسفانه امروزه می‌بینیم که سطح توقعات بسیار بالا رفته است، اظهار کرد: قبل از این وقتی فردی می‌خواست ازدواج کند سطح توقعاتش برای شروع یک زندگی، پایین و در حد نیاز‌های اولیه بود، در حالی که الان اینگونه نیست.

وی با تاکید بر اینکه باید سبک زندگی اسلامی و آموزه‌های اصیل دینی را در خانواده‌ها نهادینه سازیم، افزود: اگر این موضوع تحقق یابد در آن صورت تاثیر مثبت آن و افزایش ازدواج آسان را در جامعه شاهد خواهیم بود چرا که خودبخود بسیاری از بدعت‌ها حذف می‌شوند.

از سوی دیگر از آنجاییکه بیشتر جوانان، مشکلات اقتصادی را مانع اصلی ازدواج و تشکیل خانواده می‌دانند و به همین دلیل سعی می‌کنند تا آنجا که برایشان مقدور است تن به ازدواج ندهند و بنابراین چنانچه مسئولان دغدغه و مشکلات جوانان اعم از مسکن و اشتغال را حل کرده و با فراهم کردن شرایط زمینه را برای اشتغال آنان مهیا کنند، می‌تواند تاثیر بسزایی در گسترش ازدواج به ویژه ازدواج آسان در جامعه داشته باشد.

برای ترویج ازدواج آسان در جامعه نیاز به یک فرهنگ سازی است تا خانواده‌ها متوجه شوند که همه چیز را نمی‌توان در مادیات خلاصه کرد و اصولاً چیز‌های دیگری مهمتر از مادیات در زندگی وجود دارند.

منبع : دانا

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین