|

مروری بر خبرهای اختصاصی «سنا» در هفته گذشته

پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، به بررسی مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت، پرداخته است.

مروری بر خبرهای اختصاصی «سنا» در هفته گذشته
کد مطلب : 33346

شورای عالی بورس دستورالعمل انتشار گواهی صرفه‌جویی انرژی را تصویب کرد

احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارائی در آخرین توییت خود گفت: در شورای «گفتگوی دولت و بخش خصوصی» از قطع برق صنایع، نارضایتی به‌حقی وجود داشت. تولیدکنندگان خواهان اجازه انتشار گواهی صرفه‌جویی انرژی و مبادله آن در بورس انرژی بودند. امروز (سه شنبه) عصر در شورای عالی بورس، دستورالعمل آن را تصویب کردیم و پیگیر اجرایش خواهیم بود.

مشاهده کل خبر

اساسنامه «صندوق سرمایه‌گذاری مختلط با تضمین اصل مبلغ سرمایه‌گذاری» ابلاغ شد

مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار با انتشار اطلاعیه‌ای به تمامی نهادهای مالی، اساسنامه و امیدنامه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط با تضمین اصل مبلغ سرمایه‌گذاری را ابلاغ کرد. سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای ایجاد اطمینان خاطر برای سرمایه‌گذارانی که تمایل دارند به صورت غیرمستقیم از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد بازار سرمایه شوند، اقدام به صدور موافقت اصولی برای ۲ صندوق سرمایه‌گذاری مختلط با تضمین اصل مبلغ سرمایه‌گذاری در ۲ قالب تضمین اصل مبلغ سرمایه‌گذاری توسط رکن ضامن و تضمین اصل مبلغ سرمایه‌گذاری توسط دارندگان واحدهای سرمایه گذاری ممتاز کرده است.

مشاهده کل خبر

۳۱ تیرماه؛ پایان فرصت ثبت نظرات پیرامون دستورالعمل حاکمیت شرکتی

رییس اداره نظارت بر حسابرسان معتمد و گزارشگری مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، سید مصطفی علوی، با اشاره به تدوین نسخه اولیه پیش‌نویش اصلاح دستورالعمل حاکمیت شرکتی اظهار کرد: نسخه اولیه پیش‌نویش اصلاحی با استفاده از آرای خبرگان و اخذ نظرات ناشران، حسابرسان و نهادهای مرتبط تهیه و پس از انجام اصلاحات به‌منظور نظرسنجی اشخاص صاحب نظر و فعالان بازار سرمایه در پایگاه قوانین و مقررات بازار سرمایه بارگزار شده است و تمامی فعالان بازار سرمایه و صاحب‌نظران می‌توانند تا پایان تیرماه سال جاری نظرات خود را اعلام کنند.

مشاهده کل خبر

نخستین تامین مالی پرده نقره‌ای از بازار سرمایه

نشست خبری رونمایی از روش نوین تامین مالی جمعی نخستین فیلم سینمایی از طریق فرابورس، روز یکشنبه، پنجم تیرماه، با حضور دبیر کارگروه تامین مالی جمعی فرابورس، عارف علی‌قلی‌پور و مدیر عامل سکوی تامین مالی جمعی کارن کراد، علی عمیدی و علی طلوعی، تهیه کننده در محل مجتمع شکوفایی شرکت‌های دانش بنیان برگزار شد. در این نشست، عارف علی‌قلی‌پور با اشاره به راه‌اندازی بازار تامین مالی جمعی اظهار کرد: تا اکنون مجموعه‌هایی که بتوانند شفافیت را بپذیرند و مدل اقتصادی را نیز مدنظر قرار دهند، به بیانی دیگر، بازگشت سرمایه را به عنوان یک اصل بپذیرد، تعداد کمی از پروژه‌ها را در بر می‌گرفت. اما فیلم سینمایی «بخارست» با پذیرش اصل شفافیت و بازگشت سرمایه، در این مسیر گام نهاد.

مشاهده کل خبر

۴۰۰ میلیارد تومان در جیب ۳ میلیون سهامدار

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات)، اعلام کرد: از ابتدای سال تا پایان خرداد ۱۴۰۱، سود سنواتی ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار سهامدار به مبلغ بیش از ۴ هزار میلیارد ریال، از ۴۴ شرکت دریافت و به حساب مردم واریز شده است. با روی کار آمدن رئیس سازمان بورس، پرداخت سودهای رسوبی از طریق سجام، با کلید واژه حق الناس در دستور کار قرار گرفت تا علاوه بر واریز صد در صدی سود مجامع شرکت‌ها در سال ۱۴۰۱ از طریق سجام و بدون نیاز مراجعه سهامداران به بانک، سودهای رسوب شده در سال های گذشته نیز به حساب آنها واریز شود.

مشاهده کل خبر

۵ هزار سهامدار ۳۲ میلیارد ریال سود اوراق حامی گرفتند

مدیر تسویه اوراق بهادار شرکت سپرده گذاری مرکزی از پرداخت بیش از ۳۲ میلیارد و ۳۵۲ میلیون ریال اوراق اختیار فروش تبعی با نماد حامی ۱۴۰۱ به دارندگان این اوراق خبر داد. هادی علیپور با بیان اینکه سال گذشته سازمان بورس و اوراق بهادار « اوراق تبعی حامی» را با هدف حمایت از سهامداران خرد بازار سرمایه به تصویب رساند، گفت: تیرماه تسویه حدود ۵ هزار دارنده این اوراق که طبق محاسبات شرکت فناوری بورس تهران، شرایط لازم برای اعمال این اوراق را داشتند از طریق اطلاعات سامانه سجام انجام شد.

مشاهده کل خبر

قیمت‌گذاری دستوری؛ کنترل سختگیرانه بازار و تکرار دور باطل ‌

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره ثبات اقتصادی و توجه به هم‌گرایی و هم‌افزایی بین دستگاه‌های دولتی گفت: برای اتخاذ برخی تصمیمات در دستگاه‌های دولتی باید هماهنگی و هم‌افزایی بین دستگاه‌ها وجود داشته باشد که خوشبختانه اراده‌ برای هماهنگ شدن وجود دارد اما باید این هماهنگی بین وزارت خانه‌ها هم دیده شود. به گفته محمد خدابخشی، برخی الزامات برای کنترل بازار سختگیرانه و تکرار دور باطل است. اگر هماهنگی بین دولت و دستگاه‌های مختلف وجود داشته باشد، هم بازار کنترل شده و هم طرح‌ها، تامین مالی و عملیاتی می‌شوند.

مشاهده کل خبر

خلق پول بی‌پشتوانه؛ مشکل اصلی اقتصاد ایران

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به راهکارهای کوتاه مدت مجلس برای کاهش نرخ تورم اشاره کرد و گفت: مجلس و دولت باید مانع خلق پول به بهانه برخی کارها و تامین هزینه‌ها شوند. مجلس یازدهم در تلاش است که هر طور شده از خلق پول توسط بانک مرکزی و بانک‌ها جلوگیری شود. باقری اصلاح نظام بانکی را ضروری خواند و افزود: اینکه بانک‌ها بدون هیچ پشتوانه پولی خلق پول کنند، پیامدهای منفی دارد و باید اصلاح نظام بانکی در اولویت برنامه های دولت سیزدهم باشد.

مشاهده کل خبر

بخش نامه‌های خلق الساعه به اقتصاد کشور آسیب می‌زند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه ثبات اقتصادی و ارتباط بین دستگاه‌ها بسیار مهم و تاثیرگذار است، به گفت: تا هماهنگی بین بخش‌ها و دستگاه‌ها وجود نداشته باشد رسیدن به ثبات اقتصادی امری سخت و گاه غیر ممکن خواهد بود. محمد باقری بنایی ادامه داد: با حاکم شدن ثبات اقتصادی در کشور، دولت ملزم به اجرای مقررات مربوطه به هر دستگاه است در غیر این صورت، دولت باید همواره به دنبال حل مشکلات باشد.

مشاهده کل خبر

از خطر رکود تورمی تا پتانسیل رشد گروه‌های کامودیتی محور

مدیرعامل گروه صنعتی و معدنی امیر با بیان اینکه بازارسرمایه در حالی به پیشواز فصل تابستان رفت که قیمت‌های جهانی در سطح مناسبی قرار دارد، گفت: تورم در ایران و جهان به بالاترین سطح ممکن طی سال‌های اخیر رسیده و بحران اوکراین به این موضوع دامن می‌زند. از سوی دیگر کشور با شروع قطعی‌ برق، سیاست‌های کنترلی در قیمت‌های ارز و کالا و رشد قیمت دلار مواجه است. سید فرهنگ حسینی افزود: این مختصات در کنار رونق نسبی بازار مسکن، برگشت چین به فعالیت‌های عادی اقتصادی و تقابل سیاست‌های انقباضی آمریکا و انبساطی چین می‌تواند شرایط خاصی را برای اقتصاد ایران و جهان رقم بزند؛ در حالی که انتظار افزایش نرخ بهره ایالات متحده به بالای ۳ درصد می‌رود، اما بازارها خود را با این افزایش تعدیل کرده‌اند و افزایش اخیر به میزان ۰.۷۵ هم تاثیر چندانی بر کاهش کامودیتی‌ها نداشت.

مشاهده کل خبر

بررسی مولفه‌های مهم بازار با آغاز تابستان

مدیر سبدگردانی شرکت مشاورسرمایه گذاری فاینتک گفت: اکنون بازارسرمایه در فضایی قرار دارد که با وجود پتانسیل‌های موجود در بازار و کف سازی شاخص، شاهد کم رونقی آن هستیم. همچنین حجم معاملاتِ پایین و کم عمقی بازار بیانگر نااطمینانی از شرایط فعلی است، تردید و بی اعتمادی در رفتار سرمایه گذاران به وضوح هویداست و در این میان غیر قابل پیش‌بینی بودن سیاست‌ها و تصمیمات کلان کشور، مزید علت شده و تردید را دو چندان کرده است. وحیده موسوی افزود: بورس اوراق بهادار، بهار را پر رونق آغاز کرد و عمق بازار نوید روزهای بهتری را می‌داد بطوری‌که شاخص کل از ۱ میلیون و ۳۶۷ هزار واحد در ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ به عدد ۱ میلیون و ۶۰۶ هزار واحد در ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ رسید.

مشاهده کل خبر

«قوانین خلق‌الساعه»؛ موتور محرکِ رفتارهای هیجانی

مدیر دارایی‌های شرکت تامین سرمایه امید با بیان اینکه قابلیت پیش‌بینی‌پذیری برای یک دارایی مالی و یا یک بازار مالی از مهم‌ترین ویژگی‌های مطلوب برای سرمایه‌گذاران است، گفت: در صورت وجود ریسک و یا نااطمینانی، سرمایه‌گذاران خواهان صرف ریسک متناسب هستند و افت بازار با افزایش ریسک در هر دوره‌ای بسیار طبیعی خواهد بود. میلاد رحمانیان در این‌باره افزود: در چند ماه گذشته، بسیاری از شرکت‌ها با برگزاری مجامع و انتشار صورت‌های مالی، اطلاعات به روزتری را به سرمایه‌گذاران انتقال دادند، اما نوسانات اخیر بازار بیشتر ناشی از انتظارات سرمایه‌گذاران و ریسک‌های کلان پیش رو در سه‌ماهه آتی است و در کوتاه مدت بهترین راه برای حمایت از بازار، کاهش ریسک و نااطمینانی و در بلندمدت ایجاد ابزارهای پوشش چنین ریسک‌هایی برای فعالان بازار است.

مشاهده کل خبر

کارنامه اوره‌سازان: ۵ فصل بازدهی بیشتر از شاخص کل

صنعت اوره با فرصت‌ها و حاشیه سود خود، می‌تواند به صنعتی جذاب برای سرمایه‌گذاران تبدیل شود. بازدهی اوره‌سازان از ابتدای فروردین ۱۴۰۰ تا نیمه خرداد ۱۴۰۱، حداقل ۳۵ تا حداکثر ۷۰ درصد بوده در حالی‌که بازدهی شاخص کل در این بازه زمانی حدود ۱۷ درصد است. دولت با تصمیمات درست یقیناً می‌توان به جذابیت سرمایه‎‌گذاری در این صنعت برای سال جاری کمک کند. معصومه طاهرخانی با اشاره به برخی نقاط قوت و ضعف صنعت اوره در سال ۱۴۰۰ گفت: با وجود چهار اوره ساز بزرگ و فعال بازار سرمایه چون، پردیس، شیراز، کرمانشاه و خراسان، عمده سهامداران آن مربوط به صندوق‌های بازنشستگی هستند که دغدغه اصلی آنان دریافت مطالباتشان از دولت است.

مشاهده کل خبر

انتظار صعود بازار در روزهای گرم تابستان

به گفته مدیر سبدگردانی و سرمایه گذاری شرکت سبدگردان آمیتیس، انتشار صورت‌های مالی حسابرسی شده سال مالی گذشته شرکت‌ها و عملکرد خوب بسیاری از آنها و همچنین مجامع برگزارشده برخی از شرکت‌ها که با درصد تقسیم بالای سود نقدی همراه بودند، نشانگر وضعیت مناسب بنیادی اکثر شرکت های بازارسرمایه است. البته در هفته نخست تیر ماه با توجه به کاهش قیمت‌های جهانی و کاهش نرخ دلار بازار آزاد و اخبار سیاسی شاهد کاهش شاخص کل بورس بودیم، اما پس از این اصلاح، شاخص کل به راه اصلی خود ادامه خواهد داد. سید جواد درواری تصریح کرد: افزایش سطح عمومی قیمت‌ها سبب شد که انتظارات حول محور افزایش سودآوری شرکت‌ها شکل بگیرد و تورم انتظاری عامل مهمی در رشد بازارسرمایه در فصل بهار شد.

مشاهده کل خبر

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین