|

انتظار صعود بازار در روزهای گرم تابستان 

انتشار صورت‌های مالی حسابرسی شده سال مالی گذشته شرکت‌ها و عملکرد خوب بسیاری از آنها و همچنین مجامع برگزارشده برخی از شرکت‌ها که با درصد تقسیم بالای سود نقدی همراه بودند، نشانگر وضعیت مناسب بنیادی اکثر شرکت های بازارسرمایه است. البته در هفته نخست تیر ماه با توجه به کاهش قیمت‌های جهانی و کاهش نرخ دلار بازار آزاد و اخبار سیاسی شاهد کاهش شاخص کل بورس بودیم، اما پس از این اصلاح، شاخص کل به راه اصلی خود ادامه خواهد داد. 

انتظار صعود بازار در روزهای گرم تابستان 
کد مطلب : 33274

مدیر سبدگردانی و سرمایه گذاری شرکت سبدگردان آمیتیس در گفت و گو با پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا) گفت: بورس تهران در فصل بهار سال جاری، فصل پرفراز و نشیبی را سپری کرد، با این حال با رشد ۱۲ درصدی شاخص کل بورس برآیندی مثبت را از خود ثبت کرد.

سید جواد درواری تصریح کرد: افزایش سطح عمومی قیمت‌ها سبب شد که انتظارات حول محور افزایش سودآوری شرکت‌ها شکل بگیرد و تورم انتظاری عامل مهمی در رشد بازارسرمایه در فصل بهار شد.

این فعال بازار سرمایه درباره نوسانات روزهای اخیر گفت: شرایط فعلی بازارسرمایه به شدت تحت تاثیر اخبار سیاسی و اقتصادی داخلی و خارجی است؛ به طوری که با انتشار هر خبری چه مثبت چه منفی شاهد افزایش عرضه‌ها در بازار هستیم. چون سهامداران در یک بلاتکلیفی از آینده قرار دارند.

او با بیان اینکه سیاست‌های کنترلی دولت در مورد قیمت محصولات شرکت‌ها و ابهام در مورد نتیجه مذاکرات هسته‌ای بر بازارسرمایه سایه افکنده است؛ افزود: از دیگر مواردی که می تواند بر بازارسرمایه اثر منفی بگذارد، افزایش نرخ بهره است که در حال حاضر اخبار رسمی در این خصوص منتشر نشده است اما گمانه‌زنی‌هایی در خصوص افزایش نرخ بهره بانکی برای کنترل تورم شنیده می‌شود.

مدیر سبدگردانی و سرمایه گذاری شرکت سبدگردان آمیتیس تصریح کرد: نوسان نرخ دلار و افزایش آن در اواسط خردادماه باعث افزایش شاخص کل بورس از عدد ۱.۵۱۴.۳۰۰ تا عدد ۱.۵۷۴.۰۰۰ شد. همچنین افزایش نرخ دلار نیمایی و نزدیک شدن آن به نرخ دلار آزاد به همراه قیمت‌های بالای جهانی کالاها و محصولات می‌تواند تاثیر بسزایی بر شرکت های کامودیتی محور بگذارد؛ البته فعالان بازار باید به اخبار و تصمیمات افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو و تاثیرات آن بر قیمت کامودیتی ها توجه کنند.

این کارشناس بازارسرمایه با اشاره به ریسک‌های موجود در بازار اظهار کرد: قطعی برق صنایع در فصل تابستان می تواند عملکرد شرکت ها را تحت الشعاع قرار دهد و از مهم ترین عواملی است که می تواند بر میزان تولید و فروش شرکت‌ها در این فصل اثرگذار باشد.

درواری عنوان کرد: در روزهای ابتدایی تیر ماه با توجه به کاهش قیمت‌های جهانی و کاهش نرخ دلار بازار آزاد و اخبار سیاسی شاهد کاهش شاخص کل بورس بودیم، اما پس از تکمیل اصلاح، شاخص کل به راه اصلی خود ادامه خواهد داد.

به گفته این فعال بازارسرمایه پیش‌بینی می شود در دو یا سه هفته ابتدایی فصل تابستان انتظار اتفاق خاصی نخواهیم داشت، اما با رسیدن به روزهای گرم تابستان، بازار با واکنش خوب و تغییر روند همراه خواهد شد و در مسیر صعودی قرار خواهد گرفت؛ همچنین بازاری سبز را شاهد خواهیم بود.

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین