|

سرگردانی متقاضیان وام اجاره بین سامانه وام ودیعه مسکن و بانک‌ها

وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی یکدیگر را با اهمال در آغاز اعطای وام ودیعه مسکن متهم می کنند، اما آنکه بیش از همه در این میان متضرر می شود، مستأجرانی هستند که معطل دریافت این وامند.

کد مطلب : 33202

به گزارش تراز اقتصاد، وام ودیعه در سال جاری با فراز و نشیب زیادی رو به رو بود و در چند نوبت این تسهیلات به تصویب مراجع مختلف رسید.

وام ودیعه مسکن که سابقه پرداخت دو ساله در سال‌های کرونایی ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ را دارد، مشخص نبود که آیا امسال هم پرداخت می‌شود یا خیر که برای نخستین بار در سال جاری، معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در ۱۷ اردیبهشت امسال از تصویب اعطای تسهیلات ودیعه مسکن در شورای پول و اعتبار خبر داد.

بر اساس اعلام این وزارت خانه، سقف وام ودیعه مسکن تهرانی‌ها، کلانشهری ها و سایر شهرها به ترتیب ۶۰، ۴۵ و ۳۰ میلیون تومان بود. این در حالی است که طی سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ بیش از ۴۵۰ هزار خانوار شهری در سراسر کشور تسهیلات ودیعه مسکن دریافت کردند.

این در حالی است که در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، وام ودیعه مسکن تهرانی‌ها ۷۰ کلانشهری ها ۴۰ و سایر شهرها ۲۵ میلیون تومان با نرخ سود ۱۳ درصد بود اما در سال جاری نرخ سود آن را بانک‌ها و شورای پول و اعتبار ۱۸ درصد متقبل شدند.

وام ۱۰۰ میلیون تومانی با سود ۱۸ درصد در ستاد تنظیم بازار (اول خرداد)

دومین بار اعطای تسهیلات ودیعه مسکن در ستاد تنظیم بازار بررسی و مقرر شد تا این تسهیلات به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یابد ولی برای ابلاغ به بانک‌ها نیاز به مصوبه شورای پول و اعتبار داشت.

پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی در نشست ۳ خرداد امسال در شورای پول و اعتبار بار دیگر بررسی و اعلام شد که سقف وام ودیعه مسکن تهرانی‌ها، کلانشهری ها و ساکنان سایر شهرها به ترتیب ۱۰۰، ۷۰ و ۴۰ میلیون تومان با نرخ سود ۱۸ درصد و بازپرداخت ۵ ساله به تصویب رسیده است.
همچنین مقرر شد وزارت راه و شهرسازی لینک ثبت نام متقاضیان در سامانه جامع مسکن حمایتی به آدرس https://saman.mrud.ir/ را فعال کند.

وزارت راه و شهرسازی این سامانه را فعال کرد ولی خبری از معرفی متقاضیان به بانک نبود. معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در اطلاعیه‌ای از آغاز ثبت‌نام متقاضیان تسهیلات کمک ودیعه مسکن از روز پنج شنبه ۱۲ خردادماه از طریق ثبت درخواست در سامانه طرح‌های حمایتی مسکن خبر داد.

وام ودیعه ۱۰۰ میلیون تومانی با سود ۱۳ درصد در شورای عالی سران قوا (۳۰ خرداد)

رستم قاسمی ۳۱ خرداد از تصویب اعطای تسهیلات کمک ودیعه مسکن تا سقف ۴۰ هزار میلیارد تومان با نرخ سود یارانه‌ای ۱۳ درصدی در نشست ۳۰ خرداد شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا به ریاست رئیس جمهور خبر داد.

۱ تیر ماه امسال علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی و دبیر شورای پول اعتبار در حاشیه نشست هیئت دولت از تصویب اعطای تسهیلات کمک ودیعه مسکن با اعتبار ۴۰ هزار میلیارد تومانی در جلسه ۳۱ خرداد این شورا با سقف‌های ۱۰۰، ۷۰ و ۴۰ میلیون تومانی برای مستأجران به ترتیب تهرانی، کلانشهری و ساکن سایر شهرها خبر داد.

چرا بانک‌ها وام ودیعه نمی‌دهند؟

بررسی‌های میدانی حاکی است هنوز بانک‌ها اقدام به اعطای تسهیلات کمک ودیعه مسکن نکرده و از اعطای این تسهیلات سر باز می‌زنند. ضمن اینکه بانک‌ها می‌گویند هنوز دستورالعمل وام ودیعه مسکن به ما ابلاغ نشده است. این در حالی است که یک پایگاه خبری وابسته به بانک مرکزی امروز اعلام کرد: بخشنامه بانک مرکزی در تاریخ ۱۰ خردادماه به ۲۰ بانک ابلاغ شده است و بر این اساس عدم پرداخت وام به دلیل نبود بخشنامه بانک مرکزی موجه نیست.

در این بخشنامه آمده است: حسب تصمیمات اتخاذ شده در شورای پول و اعتبار در تاریخ سوم خردادماه، شورای پول و اعتبار با اعطای تسهیلات کمک ودیعه مسکن با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار، دوره بازپرداخت حداکثر پنج سال، در سقف‌های فردی ۱۰۰، ۷۰ و ۴۰ میلیون تومان به ترتیب در تهران، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت و سایر شهرها و از محل منابع بانکی موافقت کرده است.

در ادامه بخشنامه تاکید شده است: نحوه معرفی متقاضیان واجد شرایط جهت بهره‌مند از تسهیلات مزبور توسط سامانه وزارت راه و شهرسازی خواهد بود.

به نظر می‌رسد بخشنامه فوق مربوط به مصوبه‌ای است که بر اساس آن تسهیلات ودیعه مسکن قرار بود با نرخ سود ۱۸ درصد پرداخت شود؛ حال آنکه نرخ سود این تسهیلات بار دیگر تغییر کرد و بر اساس اعلام رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی، قرار است با نرخ سود ۱۳ درصد به مستأجران متقاضی دریافت آن پرداخت شود.

منبع : مهر

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین