|

از خطر رکود تورمی تا پتانسیل رشد گروه‌های کامودیتی محور

انتظار رشد در گروه‌های کامودیتی‌محور، به لطف قیمت جهانی بالا و قیمت دلار زیاد است؛ با این حال سرمایه‌گذاران در تصمیمات خود نباید از احتمال رکود تورمی در جهان غافل شوند.

از خطر رکود تورمی تا پتانسیل رشد گروه‌های کامودیتی محور
کد مطلب : 33171

مدیرعامل گروه صنعتی و معدنی امیر با بیان اینکه بازارسرمایه در حالی به پیشواز فصل تابستان رفت که قیمت‌های جهانی در سطح مناسبی قرار دارد به خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: تورم در ایران و جهان به بالاترین سطح ممکن طی سال‌های اخیر رسیده و بحران اوکراین به این موضوع دامن می‌زند. از سوی دیگر کشور با شروع قطعی‌ برق، سیاست‌های کنترلی در قیمت‌های ارز و کالا و رشد قیمت دلار مواجه است.

سید فرهنگ حسینی افزود: این مختصات در کنار رونق نسبی بازار مسکن، برگشت چین به فعالیت‌های عادی اقتصادی و تقابل سیاست‌های انقباضی آمریکا و انبساطی چین می‌تواند شرایط خاصی را برای اقتصاد ایران و جهان رقم بزند؛ در حالی که انتظار افزایش نرخ بهره ایالات متحده به بالای ۳ درصد می‌رود، اما بازارها خود را با این افزایش تعدیل کرده‌اند و افزایش اخیر به میزان ۰.۷۵ هم تاثیر چندانی بر کاهش کامودیتی‌ها نداشت.

وی بیان کرد: بازارهای جهانی و رمزارزها ریزش خود را آغاز کرده‌اند و دلار درحال تقویت است؛ همچنین بازارسرمایه با P/ E TTM حدود ٧ و آینده‌نگر حدود ٦ وارد تابستان شده و به لحاظ تاریخی این P/ E در سطح پایین‌تر از متوسط است؛ در نتیجه، در صورت عدم‌ تغییر خاص در پارامترهای اقتصادی، بازار کف پایین‌تری نسبت به روزهای فعلی ندارد.

مدیرعامل گروه صنعتی و معدنی امیر تصریح کرد: بر اساس چند سناریو می‌توان صنایع پیشتاز احتمالی را تعیین کرد؛ در حالی که سیاست داخلی کنترل تورم از طریق کنترل قیمت‌های تولیدکننده ادامه داشته باشد، انتظار می‌رود شرکت‌های تورم‌محور، در صنایعی مانند غذایی، زراعی، دام‌پروری، خوراکی، لبنی، قندی، دارویی، شوینده و لاستیکی نتوانند با رشد خاصی در سودآوری همراه شوند.

وی در ادامه افزود: در صنایع صادراتی به دلیل رشد قیمت دلار و تداوم رشد بالای قیمت‌های جهانی و P/ E پایین در گروه‌های پالایشی و اوره‌ای، می‌توان انتظار بهبود سودآوری و رشد قیمت سهام را داشت.

این کارشناس بازارسرمایه اظهار کرد: در این گروه، تداوم بحران اوکراین و قیمت بالای نفت می‌تواند محرک قوی برای این دو گروه باشد. همچنین گروه پالایشی به لطف رشد قیمت نفت، در کنار رشد قیمت دلار، می‌تواند سودهای فوق‌العاده‌ای را در فصل تابستان محقق‌ سازد که به جهش سودآوری نمادها و به تبع آن، رشد قابل‌توجه قیمت‌ها منجر می‌شود. در عین حال، در گروه روانکارها نیز موجودی و قیمت‌های صادراتی عاملی موثر در رشد سودآوری این گروه محسوب می‌شود.

حسینی بیان کرد: کاهش تولید سیمان به دلیل قطعی‌های برق و حفظ رونق نسبی در بازار مسکن و سیاست‌های دولت برای تولید مسکن، بازار سیمان را در فاز رونق نگه داشته است. همچنین قطعی‌های برق به کاهش تولید منجر شده و حتی در صورت عدم‌ وقوع موارد فوق، به دلیل کاهش ٢٠ تا ٣٠درصدی تولید نسبت به اوج تولید، انتظار بهبود قیمت سیمان غیرمنطقی نیست. با این حال، نسبت قیمت فولاد به سیمان نیز همچنان ارزانی سیمان را در عوامل تولید مسکن نشان می‌دهد؛ در نتیجه، به دلیل P/ E مناسب و سود تقسیمی بالا، این گروه نیز مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار گرفته است.

این فعال بازارسرمایه گفت: گروه بانکی که در فصول اخیر مورد غضب بازار قرار گرفته بود، در گزارش‌های عملکردی خود شاهد بهبود عملکرد بوده است. همچنین رشد کارمزدها، ماهانه‌شدن سود سپرده‌ها، سیاست‌های کنترلی بانک‌مرکزی در عدم‌رقابت در این صنعت و یکپارچگی سامانه‌های اطلاعات اقتصادی در کشور، این فرصت را فراهم کرده تا بانک‌ها بتوانند به صورت کارآتر، مطالبات معوق خود را وصول کنند و تسهیلاتی با ریسک کمتر ارائه دهند؛ در نتیجه، انتظار بهبود سودآوری در شرکت‌های این گروه و رشد نمادهای آن در بازار وجود دارد.

وی افزود: برخی از هلدینگ‌ها و برخی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری، در شرایطی در بازار معامله می‌شوند که P/NAV (نسبت قیمت هر سهم به خالص ارزش دارایی)، حدود ٥٠درصد است که این عدد، بسیار پایین‌تر از متوسط تاریخی است. همچنین شرکت‌های سرمایه‌گذاری که کیفیت پرتفوی مناسب و سودآوری معقولی دارند، می‌توانند مورد اقبال قرار گیرند و احتمالا تا محدوده ٧٠درصد رشد کنند.

به گفته حسینی؛ در مجموع انتظار رشد در گروه‌های کامودیتی‌محور، به لطف قیمت جهانی بالا و قیمت دلار زیاد است؛ با این حال سرمایه‌گذاران در تصمیمات خود نباید از احتمال رکود تورمی در جهان غافل شوند.

*خبرنگار: مژده ابراهیمی

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین