|

چگونه هنگام استفاده از اینترنت از خود محافظت کنیم؟

اطلاعات غلط، افراد بد، وب سایت‌های بد و جرایم سایبری در اینترنت زیاد است.

چگونه هنگام استفاده از اینترنت از خود محافظت کنیم؟
کد مطلب : 33007

در این مطلب مراحل و پیشنهاداتی وجود دارد که همه باید برای محافظت از رایانه و اطلاعات شخصی خود در حین اتصال به اینترنت و محافظت از خود در برابر جرائم رایانه‌ای دنبال کنند.

بررسی کنید که داده‌ها رمزگذاری شده اند

هنگام ارسال اطلاعات محرمانه از طریق اینترنت، مانند نام کاربری، رمز عبور یا شماره کارت اعتباری، فقط آن‌ها را به صورت ایمن ارسال کنید. برای تأیید این موضوع، به دنبال یک نماد قفل کوچک (قفل امنیتی مرورگر اینترنت) در گوشه سمت راست پایین پنجره مرورگر خود یا در کنار نوار آدرس بگردید. اگر قابل مشاهده باشد، نماد قفل نیز باید در موقعیت قفل باشد و قفل آن باز نشود.

ما همچنین پیشنهاد می‌کنیم اطمینان حاصل کنید که URL با https شروع می‌شود.

در حالی که علامت قفل در موقعیت قفل است، داده‌ها رمزگذاری می‌شوند، که به جلوگیری از درک داده‌ها در صورت رهگیری آن کمک می‌کند. وقتی هیچ قفلی قابل مشاهده نیست یا در موقعیت قفل باز است، همه اطلاعات به صورت متن ساده هستند و در صورت رهگیری قابل خواندن هستند. اگر یک صفحه وب ایمن نیست (مثلاً یک انجمن آنلاین)، از رمز عبوری استفاده کنید که در سایت‌های محافظت شده مانند وب سایت بانکداری آنلاین خود یا برای خرید‌های انجام شده در یک وب سایت خرید استفاده نمی‌کنید.

از رمز عبور امن استفاده کنید

وب سایت‌هایی که داده‌های محرمانه را ذخیره می‌کنند، مانند سایت بانک آنلاین، باید از رمز‌های عبور قوی استفاده کنند. همچنین، توصیه می‌کنیم برای هر وب سایتی که نیاز به ورود به سیستم دارد از رمز عبور متفاوتی استفاده کنید. اگر برای به خاطر سپردن رمز‌های عبور خود به کمک نیاز دارید، از یک مدیریت رمز عبور استفاده کنید.

همیشه احراز هویت دو مرحله‌ای را فعال کنید

احراز هویت دو مرحله‌ای با نیاز به یک مرحله اضافی در تأیید ورود به سیستم، محافظت بیشتری را اضافه می‌کند. با احراز هویت دو مرحله ای، پس از تایید رمز عبور، در صورتی که سرویس کامپیوتر شما را نشناسد، پیامکی همراه با کد تایید برای گوشی شما ارسال می‌کند. اگر شخصی رمز عبور شما را داشت، اما تلفن شما را نداشت، حتی با یک رمز عبور معتبر، نمی‌تواند به حساب شما دسترسی داشته باشد.

سیستم عامل و نرم افزار خود را به روز نگه دارید

بسیاری از به‌روزرسانی‌هایی که توسط توسعه‌دهندگان سیستم‌عامل منتشر می‌شوند، مربوط به مسائل مربوط به امنیت رایانه هستند. مطمئن شوید که سیستم عامل شما همیشه آخرین به روز رسانی‌ها را اجرا می‌کند و همچنان توسط توسعه دهنده پشتیبانی می‌شود. سیستم عامل‌های قدیمی تر، مانند Microsoft Windows XP، دیگر توسط مایکروسافت پشتیبانی نمی‌شوند و بنابراین دیگر به روز رسانی دریافت نمی‌کنند.

همیشه مراقب پیوند‌های ایمیل و پیوست‌ها باشید

یکی از رایج‌ترین روش‌های انتشار ویروس‌ها، بدافزار‌ها و باج‌افزار‌ها از طریق پیوست‌های ایمیل و لینک‌های ارسالی از طریق ایمیل است. همیشه هنگام برخورد با هرگونه پیوست یا پیوند در ایمیل‌هایی که از هر کسی (حتی دوستان و خانواده) دریافت کرده‌اید، بسیار محتاط باشید.

ایمیل رمزگذاری نشده است

هرگز داده‌های محرمانه مانند رمز عبور، اطلاعات کارت اعتباری و … را از طریق ایمیل ارسال نکنید.

مراقب کلاهبرداری‌های فیشینگ باشید

با کلاهبرداری‌ها و تکنیک‌های فیشینگ آشنا شوید، که شما را فریب می‌دهد تا اطلاعات حساب خود را فاش کنید. سایت‌های بانکداری آنلاین، پی پال،‌ای بی، آمازون و سایر سایت‌های محبوبی که نیاز به ورود به سیستم دارند، اهداف محبوبی برای سرقت و سایر فعالیت‌های کلاهبرداری هستند.

هنگام پذیرش یا موافقت با درخواست‌ها احتیاط کنید

هنگام مرور، اگر از شما خواسته شد که برنامه یا افزونه‌ای را نصب کنید، قبل از کلیک بر روی دکمه Ok، حتماً توافقنامه را بخوانید و متوجه شوید. اگر توافق نامه را درک نمی‌کنید یا احساس می‌کنید که نیازی به نصب برنامه نیست، پنجره را لغو یا ببندید. به‌علاوه، هنگام نصب هر برنامه‌ای، چک باکسی را که می‌پرسد آیا نصب یک برنامه شخص ثالث، نوار ابزار و … مشکلی ندارد، بررسی کنید. این‌ها هرگز مورد نیاز نیستند و اغلب تهدید‌هایی را معرفی می‌کنند. این کادر‌ها را بدون علامت بگذارید.

مراقب باشید از کجا وارد می‌شوید:

کسب و کار

محل کار شما می‌تواند کلید ثبت‌کننده‌ها را نصب کند یا از روش‌های دیگر برای نظارت بر رایانه در حالت آنلاین استفاده کند. کسی که به این اطلاعات دسترسی دارد می‌تواند این گزارش‌ها را بخواند و نام‌های کاربری و رمز عبور را جمع‌آوری کند. همچنین، اگر رایانه شما با سایر همکاران مشترک است، هیچ رمز عبوری را در مرورگر خود ذخیره نکنید.

شبکه بی سیم

هنگامی که در یک شبکه بی سیم هستید، متوجه شوید که تمام اطلاعات ارسال شده به و از رایانه شما می‌تواند توسط شخصی در نزدیکی شما رهگیری و خوانده شود. فقط با ورود به یک شبکه امن با استفاده از WEP یا WPA از وقوع این اتفاق جلوگیری کنید (فقط اگر WPA در دسترس نیست از WEP استفاده کنید). اگر این یک شبکه بی سیم خانگی است، مطمئن شوید که ایمن است.

خانه‌ی دوستان

هنگام ورود به یک حساب کاربری در رایانه دوستان نگران باشید. رایانه یا شبکه‌ای که با آن آشنا نیستید می‌تواند به طور عمدی یا ناخواسته نام‌های کاربری و رمز عبور را ثبت کند. در نهایت، هنگام ورود به هر سایتی در رایانه دوستان، هرگز اطلاعات رمز عبور را در مرورگر آن‌ها ذخیره نکنید.

از یک مرورگر جایگزین استفاده کنید

نسخه‌های قدیمی اینترنت اکسپلورر به طور بدنامی ناامن هستند. اگر از اینترنت اکسپلورر به عنوان مرورگر خود استفاده می‌کنید، یک مرورگر جایگزین مانند Google Chrome یا Mozilla Firefox را در نظر بگیرید. اگر از ویندوز ۱۰ استفاده می‌کنید و می‌خواهید به استفاده از مرورگر مایکروسافت ادامه دهید، به جای اینترنت اکسپلورر از Microsoft Edge استفاده کنید.

همیشه قبل از به اشتراک گذاشتن چیزی فکر کنید

سایت‌های شبکه‌های اجتماعی مانند فیس بوک مکانی عالی برای ارتباط آنلاین با دوستان و خانواده هستند. با این حال، اشتراک گذاری بیش از حد اطلاعات شخصی در مورد خود یا دیگران برای افراد نیز بسیار آسان است. قبل از به اشتراک گذاشتن چیزی در یک شبکه اجتماعی یا هر مکانی در اینترنت، مطمئن شوید که اگر همه ببینند آن چیزی است که برایتان مهم نیست. هر چیزی را که در اینترنت به اشتراک می‌گذارید باید عمومی تلقی شود، زیرا ممکن است چیزی که فکر می‌کنید به صورت خصوصی به اشتراک گذاشته شده است به صورت عمومی به بیرون درز کند. اگر به اشتراک گذاری چیزی فکر می‌کنید که فکر می‌کنید می‌تواند به کسی توهین کند یا شما را شرمنده کند، شاید در نظر داشته باشید که آن را در اینترنت قرار ندهید.

حواستان به اطرافیانتان باشد

هنگامی که در محل کار، مدرسه، کتابخانه یا هر مکان عمومی با افرادی که در اطراف شما هستند و می‌توانند به صفحه نمایش شما نگاه کنند، مراقب باشید هر کسی که شانه موج سواری می‌کند. کسی می‌تواند شما را ببیند که رمز عبورتان را وارد می‌کنید، که به آن‌ها امکان دسترسی به حساب شما را می‌دهد. اگر به اطلاعات نمایش داده شده روی صفحه نیاز دارید تا خصوصی باقی بماند، یک فیلتر حریم خصوصی برای نمایشگر در نظر بگیرید.

افزونه‌های مرورگر اینترنت را به روز کنید

اغلب بسیاری از مهاجمان آسیب‌پذیری‌های امنیتی را از طریق افزونه‌های مرورگر، مانند Adobe Flash پیدا می‌کنند. مطمئن شوید که همه پلاگین‌های نصب شده اینترنت به روز هستند.

رمز‌های عبور ذخیره شده را ایمن کنید

اطمینان حاصل کنید که رمز‌های عبور و اطلاعات ورود به سیستم را در یک منطقه امن ذخیره می‌کنید. هرگز اطلاعات ورود به سیستم را روی یک یادداشت چسبنده یا در یک فایل متنی که رمزگذاری نشده است ننویسید. برای ذخیره گذرواژه‌های خود، توصیه می‌کنیم از یک مدیر رمز عبور استفاده کنید که تمام اطلاعات ورود را ذخیره می‌کند و به طور ایمن رمزگذاری می‌کند و رمز عبور از آن اطلاعات محافظت می‌کند.

از خود در برابر نرم افزار‌های مخرب، جاسوس افزار‌ها و ویروس‌ها محافظت کنید

با نصب یک برنامه آنتی ویروس بر روی رایانه، از رایانه خود در برابر ویروس‌ها محافظت کنید. اگر نمی‌خواهید محافظ آنتی ویروس نصب کنید و رایانه شما از نسخه جدیدتر ویندوز استفاده می‌کند، حداقل Windows Defender را روی رایانه اجرا کنید. همچنین، داشتن یک برنامه محافظت از بدافزار، مانند Malwarebytes، نیز روش خوبی برای محافظت از رایانه شما در برابر بدافزار‌ها و جاسوس افزار‌ها است.

از داده‌های مهم نسخه پشتیبان تهیه کنید

چیزی به نام ۱۰۰ ٪ امنیت رایانه وجود ندارد، به همین دلیل است که تهیه نسخه پشتیبان از داده‌های مهم نیز مهم است. اگر زمانی که رایانه شما در اینترنت بود اتفاقی می‌افتد، داشتن یک نسخه پشتیبان از گم شدن اطلاعات جلوگیری می‌کند.

منبع: پلیس فتا

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین