|

پیش‌بینی‌پذیری و ثبات قوانین، رمز پیشرفت دانش‌بنیان در اقتصاد

زمانی که پیش‌بینی پذیر بودن اقتصاد از بین برود، رشد سرمایه‌گذاری در دارایی ثابت، رشد تکنولوژی و ماشین آلات منفی‌ می‌شود در نتیجه از این نظام اقتصادی نمی‌توان انتظار رشد و ترقی داشت.

پیش‌بینی‌پذیری و ثبات قوانین، رمز پیشرفت دانش‌بنیان در اقتصاد
کد مطلب : 32853

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اقتصادی که پیش‌بینی‌پذیر نباشد نمی‌تواند روند رو به رشد و پیشرفتی را طی کند به خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: تغییر عوارض و قوانین به صورت روزانه در کشور باعث شده فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران نتواند آینده اقتصاد را پیش بینی‌کنند و این موارد، مصداق تعرض به پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد است.

پیمان مولوی در این‌باره افزود: پیش‌بینی‌پذیری برای همه مشاغل از کشاورز گرفته تا فعال پتروشیمی و سهامدار یک شرکت و سایر اقشار جامعه به یک میزان قابل اهمیت است زیرا همه کسب و کارها به آن احتیاج دارند. اما متاسفانه اقتصاد کشور با تصمیمات خلق‌الساعه و مدیریت دستوری از مسیر نظم، جدول و زمان‌بندی در تصمیم‌گیری‌ها خارج شده است.

وی اظهار کرد: زمانی که پیش‌بینی پذیر بودن اقتصاد از بین برود، رشد سرمایه‌گذاری در دارایی ثابت، رشد تکنولوژی و ماشین آلات منفی‌تر می‌شود. البته این موارد در ده سال گذشته هم منفی بوده و سرمایه‌گذاری در اقتصاد کشور آنطور که باید انجام نمی‌شود و روز به روز قدرت رقابت ایران در مقاییسه با کشورهای همسایه و هم‌طراز کمتر می‌شود.

این کارشناس اقتصادی در ادامه درباره رشد اقتصادی گفت: همه کشورها از جمله ایران پتانسیل‌هایی دارند که می‌توانند با استفاده از آن رشد اقتصادی را تداوم ببخشند. اما برای انجام این مهم باید دانست که چگونه از پتانسیل‌های موجود با بهره‌وری بالا استفاده کرد.

مولوی در این‌باره افزود: ایران در حوزه معدن و صنایع معدنی و همچنین در حوزه انرژی مزیت بسیار بالایی دارد. اگر فقط از همین دو عنصر به نحو احسن استفاده شود، به بالاترین پیشرفت‌ها خواهد رسید.

این اقتصاددان تصریح کرد: برخی کشورها در نظام اقتصادی‌شان به دلیل استفاده درست و به موقع از مزیت‌ها به پیشرفت‌هایی قابل توجهی دست یافتند. آنها در زمینه شناسایی و استفاده از مزیت‌ها به خوبی عمل کردند اما متاسفانه در ایران از پتانسیل‌های موجود به خوبی استفاده نشده و این نشان دهنده فاصله عملکردها با میزان بهره‌وری است.

این کارشناس در پایان خاطر نشان کرد: اقتصاد مبتنی بردانش در جذب سرمایه بسیار بهتر عمل می‌کند و کسانی که به این نکته مهم توجه کنند مسیر رشد را بسیار سریع طی کرده و به شرکت‌های بزرگ تبدیل می‌شوند.

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین