* ساخت بزرگترین پایانه نفتی کشور در بندر جاسک
وی با بیان اینکه در بندر جاسک شهرک صنعتی بزرگ و صنایع انرژی مستقر خواهد شد، اضافه کرد: بندر جاسک هم بندری مشابه با بندر چابهار است و بزرگترین پایانه نفتی ما در آن ساخته میشود؛ ما از سال های خیلی دور به دنبال آن بودیم که صادرات نفت را به خارج از تنگه هرمز و خلیج فارس ببریم که با ساخت این بندر این هدف محقق میشود، بدین ترتیب در جاسک و منطقه کوه مبارک، پایانه صادراتی نفت و بزرگترین بندر اقیانوسی کشور ایجاد خواهد شد که خارج از تنگه هرمز قرار دارد.
* ظرفیت بیش از 100 میلیون تنی بندر جدید جاسک در منطقه کوه مبارک
اسلامی با اشاره به همکاری
وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: بندر چابهار و این بندر جدیدی که احداث میکنیم (جاسک) فوق العاده میتواند در شکوفایی اقتصاد کشور سهم و نقش به سزایی داشته باشد.
وی افزود: امیدواریم بندر جاسک، در کنار بندر چابهار و گوادر تعاملی گسترده تر با بنادر هندوستان داشته باشند و در این حوزه زنجیره تعاملی استراتژیکی به وجود آید.
اسلامی تأکید کرد: آیندهای بسیار روشن و درخشان برای سواحل مکران میبینم که با اشراف و تسلطی که این منطقه از دنیا بر اقیانوس و آبهای آزاد و قطب جنوب دارد، فرصت اقتصادی آن بسیار زیادتر از ناحیه جنوبی خلیجفارس است.
به گزارش فارس مقام معظم رهبری بر توسعه سواحل مکران و استفاده از این ظرفیت بزرگ خدادادی تأکیدات ویژه ای دارند.
کشور ایران با 5400 کیلومتر ساحل، کشوری دریایی محسوب میشود، ایرانظرفیتهای بزرگی در حوزه دریایی و بندری دارد، خلیج فارس منطقه استراتژیک حمل بار دنیا است، از سوی دیگر ما از طریق سواحل مکران به اقیانوس متصل هستیم و بندر اقیانوسی چابهار ظرفیت بزرگی برای کشور ما و حتی دنیا محسوب میشود.
در کنار بندر اقیانوسی چابهار، بندر جدید جاسک مطرح شده است و این بندر خصوصیاتی که دارد این است که به مسیرهای اصلی تجارت جهانی نزدیکتر است، این بندر خارج از خلیج فارس و در سواحل مکران قرار دارد و از نظر موقعیت طبیعتاً پیش از تنگه هرمز است.
با احداث این بندر ما به اعماق بیشترِ آب دسترسی بهتری داریم و بنابراین با حداقل هزینه میتوانیم پذیرش بالاترین سایز کشتیها را داشته باشیم و این موجب میشود، بندر ما در سواحل مکران مزیتهای مناسبی از نظر پذیرش کشتیهای سایز بزرگ داشته باشد.
پیش از این اعلام شده بود برنامه ریزی شده است بندر جاسک دسترسی مناسبی به انواع مدلهای حملونقل وجود داشته باشد، یعنی به شریانهای اصلی جاده و راهآهن با حداقل مسافت متصل شویم و از این طریق بندری بزرگ و اقیانوسی داشته باشیم.
انتهای پیام/ب
تبلیغات