|

راز موفقیت شرکت‌های زیان‌ده دولتی: «تعدیل نیرو»

بر اساس آمارها در بخش سازندگان، پیمانکاران، مشاوران و مهندسی ساخت، حدود ٧٥ درصد شرکت‌ها غیرفعال یا نیمه فعال و فقط ٢٥ درصد از آنها فعال هستند، که صورت‌ مالی همین تعداد از شرکت‌ها به ویژه شرکت‌های دولتی زیان ده است که از طریق اعمال برخی محدودیت‌ها مانند کاهش پرسنل خود را سرپا نگه می‌دارند.

راز موفقیت شرکت‌های زیان‌ده دولتی: «تعدیل نیرو»
کد مطلب : 31572

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، وزارت امور اقتصادی و دارایی در دولت سیزدهم در راستای شفافیت اقتصادی، انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های بخش عمومی کشور را در دستور کار خود قرار داده است. در همین راستا روز گذشته، احسان خاندوزی در توییتی از افتتاح سامانه شفافیت اطلاعات شرکت‌های واگذار شده و انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های نهادهای عمومی غیردولتی برای اولین بار خبر داد.

در همین خصوص، پیش از این وزارت اقتصاد گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی به انضمام صورت‌های مالی سال مالی ۱۳۹۸ مربوط به ۲۹۶ شرکت دولتی اعم از مادر تخصصی، اصلی و فرعی و همچنین گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی به انضمام صورت‌های مالی سال ۱۳۹۹ مربوط به ۳۱۳ شرکت دولتی از جمله ۷ بانک، ۲ بیمه دولتی و همچنین ۴ شرکت تابعه این وزارتخانه را در سامانه کدال منتشر و در دسترس عموم قرار داده است.

نایب رییس کنفدراسیون صنعت نفت ایران در گفت‌وگو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، درباره انتشار صورت های مالی شرکت‌های دولتی بر روی کدال و زیانده بودن برخی از شرکت‌های فعال در این حوزه به ویژه شرکت‌های نفتی اشاره کرد و گفت: دلیل زیان‌ده بودن این شرکت‌ها این است که از پتانسیل و ظرفیت تولید خود بهره‌ نمی‌برند.

رضا پدیدار، با بیان اینکه اکنون و براساس آمارها در بخش سازندگان، پیمانکاران، مشاوران و مهندسی ساخت حدود ٧٥ درصد شرکت‌ها غیرفعال یا نیمه فعال و فقط ٢٥ درصد از آنها فعال هستند، افزود: این امر باعث شده تا صورت‌های مالی شرکت‌ها به ویژه شرکت‌های دولتی که زیان ده هستند بتوانند از طریق اعمال برخی از محدودیت ها مانند کاهش پرسنل خود را زنده نگه دارند.

وی اظهار داشت: تعداد شرکت‌های خصوصی در این سبد کمتر است و تقریبا ٨۵ درصد از سبد مدیریت اقتصادی کشور در دست شرکت‌های دولتی و صندوق‌های بازنشستگی و شرکت‌های خصولتی است و حدود ١٥ درصد در اختیار بخش خصوصی و تعاونی‌ها قرار دارد.

نایب رییس کنفدراسیون صنعت نفت ایران معتقد است رفع تحریم‌ها و نیز انعقاد قرادادهای نفتی جدید می‌تواند شرکت‌های دولتی و خصوصی این حوزه را به بازدهی مطلوب برساند.

پدیدار ادامه داد: ممکن است در صورت از بین رفتن تحریم، محدودیت ها و نیز توسعه شرکت‌های خصوصی، ترکیب مدیریت اقتصادی تغییر پیدا کند که این امر باعث تحول اقتصاد ملی کشور خواهد شد.

تلاش مسوولان برای تنظیم بازار محصولات از طریق بورس انرژی

پدیدار به نقش بورس انرژی در عرضه محصولات و نیز بهبود معاملات آنها تاکید کرد و افزود: بورس انرژی می تواند به موفقیت زیادی در زمینه عرضه محصولات نفتی و انرژی دست پیدا کند؛ به همین دلیل بنده به شدت موافق عرضه محصولات در بورس انرژی و تنظیم بازار محصولات از طریق این بورس هستم.

نایب رییس کنفدراسیون صنعت نفت ایران ادامه داد: بورس انرژی هم باید در ایران مانند دیگر کشورها فعال باشد و در کنار آن کارگزاران باید بتوانند دارای سبدی متنوع و خطوط اعتباری باشند.

وی به فعالیت محدود بورس انرژی اشاره کرد و گفت: باید بعد از رفع تحریم‌ها به بازدهی خوبی در عرضه محصولات نفتی و انرژی دست پیدا کرد تا بتوان مازاد تولید خود را در عرصه ملی عرضه و از این طریق به بازارهای صادراتی دست پیدا کرد.

پدیدار با بیان اینکه در ارتباط با بازارهای داخلی هم باید شاهد شکل گیری یک رقابت سازنده در بورس انرژی باشیم، گفت: اکنون و در وضعیت فعلی بورس انرژی به صورت چراغ خاموش در حال فعالیت است و امید داریم تا از طریق ارتباطی که با پارلمان بخش خصوصی، اتحادیه ها و انجمن های تخصصی با بورس انرژی برقرار کردیم بتوان از ظرفیت بخش خصوصی برای توسعه فعالیت های بورس انرژی کمک بگیریم.

نایب رییس کنفدراسیون صنعت نفت ایران با تاکید بر ضرورت فعالیت اثربخش بورس انرژی، افزود: نیاز است تا این بورس تعاملی بین بخش خصوصی و کارگزارانی که انتخاب می شوند، ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه امیدواریم بورس انرژی بتواند با توجه به توسعه روزافزون انرژی در جهان ارتباط خود را در عرصه ملی و بین المللی برقرار کند، اظهار داشت: جهان حداقل تا٣٠ سال آینده نیازمند منابع هیدروکربوری است و با توجه به توسعه انرژی تجدیدپذیر اما همچنان انرژی هیدروکربوری جایگاه خود را تا سه دهه آینده در سطح جهانی حفظ خواهد کرد.

*خبرنگار: فرزانه فلاحی

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین