|

احتمال آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در عمان

سفر رئیس جمهور به مسقط، اولین سفر رییس‌جمهور ایران به این کشور در دوره سلطان جدید عمان و پنجمین سفر خارجی رییس‌جمهور در ۹ماه فعالیت دولت سیزدهم است.

احتمال آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در عمان
کد مطلب : 31552

رییس‌جمهور کشورمان در راستای تداوم دیپلماسی همسایگی دولت سیزدهم و به‌منظور گسترش تعاملات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، به دعوت رسمی «هیثم بن‌طارق آل‌سعید»، سلطان عمان، روز دوشنبه دوم خرداد ماه در رأس هیاتی بلندپایه به مسقط، پایتخت این کشور سفر می‌کند. ملاقات رسمی در کاخ العلم، دیدار دوجانبه با «هیثم بن طارق آل‌سعید»، سلطان عمان، امضای چند سند همکاری، دیدار با ایرانیان مقیم و دیدار با تجار و فعالان اقتصادی عمانی ازجمله برنامه‌های این سفر یک‌روزه است.

سفر رئیسی به مسقط، اولین سفر رییس‌جمهور ایران به این کشور در دوره سلطان جدید عمان و پنجمین سفر خارجی رییس‌جمهور در ۹ماه فعالیت دولت سیزدهم است. در راستای ایجاد زمینه‌های گسترش روابط اقتصادی و تجاری ایران و عمان، هیاتی ۵۰نفره از تجار و فعالان اقتصادی ایران هفته گذشته به این کشور سفر کردند. «جواد اوجی»، وزیر نفت نیز روز جمعه در رأس هیاتی به مسقط سفر و با وزیر انرژی و معادن عمان و سایر مقامات این کشور دیدار و گفتگو خواهد کرد.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی دستگاه دیپلماسی پیش از این در نشست هفتگی با خبرنگاران از سفر رییس‌جمهور به یکی از کشور‌های حوزه خلیج‌فارس خبر داده بود. وی ۲۶اردیبهشت‌ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران در این باره گفته بود: آقای دکتر رئیسی عازم سفر به یکی از کشور‌های حوزه خلیج فارس است و موقعی که نهایی شود حتما دفتر رییس‌جمهور گزارش می‌دهد. برنامه‌های منطقه‌ای آقای دکتر رئیسی با قوت در حال پیگیری است. هم سفر امیر قطر و هم سفر قبلی ایشان در اسفندماه به دوحه و هم سفر به یکی از کشور‌های حوزه خلیج‌فارس حاکی از اهمیتی است که برای روابط با همسایگان قائلیم، آنچه در سیاست خارجی به‌صورت گزاره به اطلاع رسید امروز در عمل اجرا می‌شود. امیدواریم سفر آتی رییس‌جمهور به آن کشور همراه با دستاورد‌های خوبی برای روابط دوجانبه و منطقه باشد.

وزیر امورخارجه عمان اخیرا در در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «سرگئی لاوروف»، همتای روسی خود در مسقط به مذاکرات هسته‌ای ایران پرداخت و گفت: «سلطنت عمان از تمام تلاش‌های بین‌الملل برای به موفقیت رساندن مذاکرات پرونده هسته‌ای ایران حمایت می‌کند و طرفی را در تعلیق مذاکرات مقصر نمی‌داند؛ اما ما از گفتگو و صحبت مستقیم حمایت می‌کنیم.» شاید این دعوت پادشاهی عمان از رییس‌جمهور کشورمان در راستای علاقه عمان به نقش‌آفرینی در این مذاکرات باشد. از سوی دیگر، پیش از این محمود عباس‌زاده مشکینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته بود که طلب بلوکه‌شده ایران در انگلیس با وساطت کشور‌های همسایه «از مبدأ» آزاد شده، اما هنوز در اختیار تهران قرار نگرفته است.

پس از آن، روزنامه گاردین، چاپ لندن گزارش داد: ۴۰۰ میلیون پوند از بدهی انگلیس به ایران در عمان بلوکه شده و تنها یک‌میلیون پوند از این مبلغ به تهران منتقل شده است. این بدهی قرار بود در زمان آزادی نازنین زاغری-و انوشه آشوری به ایران پرداخت شود، اما هنوز به تهران نرسیده است. محمود عباس‌زاده همچنین با تایید نقش میانجی‌گری عمان اظهار داشت: «ما با کشور‌های منطقه به‌نوعی کار می‌کنیم و در زمینه گرفتن مطالبات‌مان برخی از کشور‌های همسایه رایزنی و وساطت می‌کنند. بعید می‌دانم در مراحل بعدی، به‌ویژه با همسایه‌ها با مشکلی مواجه شویم.»

هانی‌زاده: رابطه با کشور‌های حوزه خلیج‌فارس نقش تخریبی رژیم‌صهیونیستی در منطقه را کاهش می‌دهد

برای بررسی بیشتر سفر رییس‌جمهور کشورمان به قطر با حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل منطقه گفتگو کردیم. حسن هانی‌زاده با اشاره به سفر رییس‌جمهور به عمان گفت: سفر دکتر رئیسی به پادشاهی عمان در چارچوب مناسبات رو به رشد تهران و مسقط قابل تجزیه و تحلیل است. وی افزود: عمان جزء ۶ کشور شورای همکاری خلیج‌فارس و یکی از تاثیرگذارترین اعضای این شوراست که در طول چهاردهه گذشته روابط خود را با ایران در حد قابل‌قبولی حفظ کرده و از تاثیرپذیری قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برای تخریب روابط تهران و مسقط دوری و مقاومت کرده است. هانی‌زاده تاکید کرد: روابط ایران و عمان در حوزه‌های تجاری سیاسی و امنیتی قابل تعریف است و نقش امنیتی پادشاهی عمان در حفظ امنیت خلیج‌فارس با همکاری ایران نمونه‌ای از آن است.

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به نقش عمان در شکل‌گیری برجام در سال ۲۰۱۵ میلادی و پیام‌هایی که بین ایران و عمان رد‌وبدل می‌شد، ادامه داد: طبیعتا پادشاهی عمان در بهبود مناسبات ایران با ۱+۴ و قبل از آن با ۱+۵ نقش داشته و دارد. نقش مثبت عمان در بحران‌ها و منازعات منطقه‌ای چه در دوران سلطان قابوس و پادشاه فعلی در حقیقت نشان می‌دهد عمان یکی از کشور‌هایی است که اهمیت زیادی برای بهبود مناسبات با ایران قائل است. همچنین عمان در طول سال‌های گذشته سعی داشته حلقه اتصال ایران و سایر کشور‌های حوزه خلیج‌فارس باشد و امروز قطر و عمان مناسبات قابل‌قبولی با ایران دارند و هرچه مناسبات ایران با کشور‌های حوزه خلیج‌فارس محکم‌تر باشد، نقش تخریبی رژیم‌صهیونیستی و نفوذ آن در منطقه کاهش خواهد یافت.

وی گفت: این سفر قطعا دستاورد‌های خوبی در مناسبات ایران با کشور‌های حوزه خلیج‌فارس و همچنین کشور‌های ۱+۴ خواهد داشت. قطر و عمان دو کشوری هستند در حل مشکلات ایران و غرب به‌ویژه آمریکا نقش داشتند و با توجه به سفر اخیر امیرقطر و دعوت پادشاهی عمان از رییس‌جمهور کشورمان به نظر می‌رسد رویکردی نزد قطر و عمان برای آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران وجود دارد و به نظر می‌رسد آمریکا و اروپا رویکردشان به این سمت است که پول‌های ایران را آزاد سازند و عمان نقش مهمی در این زمینه دارد؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود با سفر رییس‌جمهور به عمان این احتمال وجود دارد که بخش مهمی از پول‌های بلوکه‌شده ایران آزاد شود.

منبع: روزنامه صبح نو

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین