|

کودکان از چه سنی شروع به درخواست حریم خصوصی می‌کنند

بیشتر کودکان در شش سالگی با مفهوم حریم خصوصی آشنا می‌شوند و شروع به درخواست حفظ حریم خصوصی خود می‌کنند.

کودکان از چه سنی شروع به درخواست حریم خصوصی می‌کنند
کد مطلب : 31526

همه ما حریمی داریم که از آن خودمان است و در این حریم می‌توانیم آزادانه کندوکاو و امکانات و ظرفیت‌های بالقوه خود را کشف کنیم و مرتکب خطا شویم. کودکان نیز مانند ما به حریمی از آن خود نیاز دارند، زیرا بدون فضای کافی برای کندوکاو و آزمایش و خطا نمی‌توانند خود تصمیم بگیرند و تبدیل به فردی مستقل و دارای قدرت تصمیم گیری شوند.

چرا کودکان باید حریم خصوصی داشته باشند؟

اگر فرزندان ما حریمی نداشته باشند که خطاهایشان در آن رخ دهد و در آن با علایق و نفرت‌های خود آشنا نشوند و دست به آزمایش و خطا بزنند زندگی آن‌ها به صورت عاریتی پیش می‌رود و آن‌ها یا به کودک سرکش و یاغی یا به کودک منفعل تبدیل می‌شوند.

در این گزارش کار‌هایی را که والدین می‌توانید برای احترام به حریم خصوصی فرزندنشان انجام دهند، عنوان شده است.

حامی باشید

«سندی رایلی»، درمانگر کودک و نوجوان در تورنتو، می‌گوید: تقاضای یک کودک برای حفظ حریم خصوصی، نشان دهنده استقلال فزاینده او است. این بدان معناست که کودک در حال رشد و تکامل است. والدین باید در این خصوص یک رویکرد حساس و حمایتی داشته باشند تا به آن‌ها در رشد و استقلال و کنار آمدن با بدنشان کمک کنند.

رایلی می‌گوید:رویکرد حمایتی والدین از حریم خصوصی فرزندانشان برای ایجاد یک تصویر مثبت از بدن خود در آینده بسیار مهم است. والدین با رفتار و عملکرد خود به کودک می‌آموزند که مفهوم حریم خصوصی را یاد بگیرد و نگذارد کسی وارد حریم خصوصی او گردد.

در مورد کار‌هایی که انجام آن‌ها در خارج از خانه صحیح نیست صحبت کنید

جانسی کینگ، روانشناس متخصص در درمان کودکان و نوجوانان، می‌گوید: وقتی صحبت از حریم خصوصی به میان می‌آید، هر خانواده دارای مجموعه‌ای متفاوت از مرز‌ها است که باید رعایت شود. مهم این است که با فرزندان خود در خانه در مورد کار‌هایی که انجام آن‌ها در خارج از خانه مناسب نیست، صحبت کنید. برای مثال به آن‌ها بگویید که اگرچه نیمه برهنه راه رفتن در خانه‌شان اشکالی ندارد، اما این کار در خانه دیگران صحیح نیست.

یک اتاق مجزا به کودک اختصاص دهید

هر کودکی در خانه به یک اتاق مجزا نیاز دارد؛ اگر امکان دادن اتاق مستقل به کودک وجود ندارد، یک قسمت از اتاق خواب یا فرش را به او اختصاص داده تا بتواند آنجا اسباب بازی هایش را بریزد و بازی کند یا می‌توانید برای او اتاقک با پارچه درست کنید تا فهمی از حجم خصوصی و شخصی در مکان داشته باشد.

قبل از وارد شدن به حریم او اجازه بگیرید

او را تشویق کنید که در اتاقش را ببندد. قبل از وارد شدن به اتاق او در بزنید و اگر کشویی را به او اختصاص دادید حتما قبل از باز کردن آن اجازه بگیرید.

حریم خصوصی دیگران را رعایت کنیم

به حریم دیگران احترام بگذاریم و حریم عمومی با دیگران را به رسمیت بشناسیم. مثلا کفش‌ها را جلو در آپارتمان رها نکنیم، زباله‌ها را در ساعات غیرمقرر پشت در نگذاریم، حریم صوتی همسایه‌ها را رعایت کنیم.

آموزش نقاط خصوصی بدن به کودکان

والدین باید سعی کنند در مورد اعضای بدن کودک یک به یک با او صحبت کنند و به کودک یاد بدهند که کجا‌های بدنشان را نباید کسی ببیند. برای مثال والدین باید بگویند این‌ها اندام‌های خصوصی تو هستند و هیچ کس به جز بابا و مامان و دکتر در هنگام معاینه حق ندارد این اندام‌ها را ببیند یا لمس کند. در قدم بعدی نیز بگوید تو هم اجازه نداری اندام‌های خصوصی دیگران را نگاه یا لمس کنی.

افراد دایره محبت کودک را به او بشناسانید

به کودک بگویید چه افرادی اجازه دارند او را بغل کرده و یا ببوسند و یا در امور بهداشتی مانند شست وشو در دستشویی و حمام کمک کنند، به کودک هدیه و خوراکی دهند، و کودک می‌تواند با آن‌ها تنها باشد یا حتی به مهمانی برود.

به او بگویید این افراد تنها کسانی هستند که با اجازه گرفتن می‌توانند او را بغل کرده و ببوسند. به او بیاموزید بدن او حریم شخصی اش است و نباید کسی بدنش را ببیند. به او بیاموزید از غریبه‌ها چیزی نگیرد و به آن‌ها عمو یا خاله نگوید و حتی برخی از افراد فامیل هم نمی‌توانند او را بغل نمایند.

منبع : ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین