|

مروری بر خبرهای اختصاصی “سنا” در هفته گذشته

پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، به بررسی مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت، پرداخته است.

مروری بر خبرهای اختصاصی “سنا” در هفته گذشته
کد مطلب : 31443

معاملات سلف مسکن در راه بورس کالا

مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نخستین همایش تجلیل از برترین های بورس کالا گفت: راه اندازی معاملات اوراق سلف مسکن و معاملات املاک و مستغلات بدون نیاز به تشریفات در بورس کالا در دستور کار قرار دارد. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره اینکه به دنبال ورود دارایی های جدید به بازار مالی بورس کالا هستیم، گفت: راه اندازی معاملات اوراق سلف مسکن در دستور کار بورس کالاست که بحث های فقهی آن در مرحله پایانی قرار دارد و علاوه بر آن، توسعه معاملات مصالح ساختمانی و سلف فرآورده های نفتی را نیز در برنامه داریم.

مشاهده کل خبر

تصمیم درست و جسورانه دولت سیزدهم در اصلاح ارز ترجیحی

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به اصلاح سیاست ارز ترجیحی در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: بنده از ابتدا به دلیل تبعات استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی، موافق حذف این ارز از اقتصاد کشور بودم که در نهایت این اقدام از سوی دولت فعلی مورد بحث و پیگیری قرار گرفت و تصمیمات جدیدی در خصوص آن اتخاذ شد. به گفته غلامرضا مصباحی مقدم، در برنامه دولت سیزدهم نحوه حذف ارز ۴۲۰۰ از مبداء و پرداخت آن به حلقه آخر یعنی مصرف‌کنندگان مورد توجه قرار گرفت تا شاهد ایجاد کمترین ضربه به اقتصاد کشور باشیم.

مشاهده کل خبر

«تجدید ساختار بازار برق»؛ راه‌کار حل مدیریت صنعت برق

به گفته مدیرعامل بورس انرژی ایران، در حال حاضر، کم‌تر از چهار درصد معاملات برق کل کشور در بورس انرژی مبادله می‌شود. این در حالی است که با افزایش حجم مبادلات برق در بورس انرژی و با راه‌اندازی بازار آتی و اختیار معامله برق، بازار شفاف‌تر می‌شود و صنایع بهتر می‌توانند ریسک خود را مدیریت کنند. علی نقوی با اشاره به معضل برق به ‌ویژه در فصل گرما و تکرار قطعی برق صنایع و نقشی که بورس انرژی می‌تواند در تعادل‌بخشی به این موضوع ایفا کند، گفت: بورس انرژی از ظرفیت‌هایی برخوردار است که می‌تواند نگرانی‌های صنایع را مرتفع کند. بهره بردن از ابزار گواهی صرفه‌جویی یکی از ابزارهای مفید در این راستا است.

مشاهده کل خبر

برخود قانونی در صورت اثبات فروش نماد سایپا با رنج منفی

مدیر نظارت بر بورس اوراق بهادار در ارتباط با شایعاتی مبنی بر فروش نماد سایپا با رنج منفی از سوی صندوق بازنشستگان فولاد در شبکه‌های اجتماعی و بین اهالی بازار، اظهار کرد: بنده موضوع مربوط به «فروش نماد سایپا با رنج منفی از سوی صندوق بازنشستگان فولاد» را نه تایید و نه تکذیب می‌کنم زیرا معاملات اشخاص را نمی‌توان قبل از اثبات افشا کرد. مهدی پارچینی با تاکید به اینکه مسئولان امر باید متناسب با عرضه و تقاضا اقدام به فروش کنند، عنوان کرد: هر کسی با فروش رنج منفی نماد سایپا بخواهد بازار را تحت تاثیر قرار دهد، برخورد قانونی می‌شود.

مشاهده کل خبر

راهکار فرابورس برای حل چالش معاملات با حجم کم اوراق با درآمد ثابت

به گفته رئیس اداره نظارت و دیده‌بان بازار فرابورس ایران، برخی افراد با انجام معاملات با حجم کم سعی می کنند، بازده تا سررسید اوراق (YTM) را به شکل قابل‌توجهی تغییر دهند. در همین رابطه فرابوس با ایجاد تغییرات در ثبت سفارش نمادهای خرده فروشی اوراق با درآمد ثابت، چالش معاملات با حجم کم در اوراق با درامد ثابت را رفع کرده است. بر این اساس، در نمادهای معاملاتی عادی (Round LOT)، سفارشات وارد شده در سامانه باید مضربی از ۱۰۰ باشد. بنابراین، سفارشات با حجم‌های کمتر از ۱۰۰ ورقه در نماد خُرده فروشی (Odd LOT) قابل معامله خواهد بود. به این ترتیب، معاملات بلوک و عمده در نمادهای اوراق با درآمد ثابت در نماد عمده (Block) قابل انجام است.

مشاهده کل خبر

آزادسازی واردات خودرو در تولید داخل خللی ایجاد نخواهد کرد

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه بحث خودرو در کشور تبدیل به یک بحث پیچیده شده است، گفت: سیاست‌گذاران کشور برنامه‌هایی برای توسعه، کیفی‌سازی، افزایش تیراژ و کاهش قیمت ارائه می‌کنند که باید این برنامه‌ها برای اجرای کامل و بدون نقص، به موقع عملیاتی شود. به گفته حجت‌اله فیروزی، به نظر می‌رسد با اجرای این طرح در داخل کشور افزایش رضایتمندی در مصرف‌کنندگان ایجاد شود و در تولید داخل هم خللی ایجاد نشود. به این ترتیب ارز هم از کشور خارج نخواهد شد.

مشاهده کل خبر

اوراق سلف؛ سازوکار سازمان بورس برای انتفاع مردم از نوسانات قیمت مَسکن

به گفته دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، سازوکار اوراق سلف راهبرد برد ـ برد برای تولیدکننده و سرمایه‌گذار است و بنگاه‌های اقتصادی از طریق آن می‌توانند تأمین مالی کنند. براساس موافقت کمیته فقهی سازمان، از این اوراق می‌توان برای تامین مالی بخش مسکن و فراهم آوردن امکان انتفاع افراد در بازار سرمایه از نوسانات قیمت در بخش مسکن بهره برد. مجید پیره افزود: در نهایت کمیته فقهی با موضوع انتشار اوراق سلف برای تأمین مالی بخش مسکن با اکثریت آرا به جمع‌بندی رسید و این کمیته موضوع بیع سلف یک مجتمع مسکونی یا اداری یا تجاری را جایز دانست. البته در بحث معاملات ثانویه اوراق سلف، کمیته فقهی بر موضوع استقلال معاملات تأکید کرد.

مشاهده کل خبر

فروش سهام سایپا تنها در جهت تامین نقدینگی برای حقوق بازنشستگان بود

مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد با اشاره به شایعاتی مبنی بر فروش سهام سایپا با رنج منفی گفت: صندوق بازنشستگی فولاد به منظور پرداخت حقوق بازنشستگان و همچنین مقدار کسری خود طی چند روز اخیر اقدام به فروش سهام تحت مدیریت خود کرده است. حسین عامریان افزود: با توجه به اینکه نقدشوندگی در بازار سرمایه بالا است، صندوق بازنشستگی برای پرداخت حقوق بازنشستگان باید از بازار سرمایه کمک می‌گرفت. به همین دلیل مقدار کمی از سهام سایپا را به فروش رساند که متاسفانه به دلیل شیطنت برخی افراد، حساسیت این اقدام از سوی صندوق، بسیار شدت یافت.

مشاهده کل خبر

سرمایه‌گذاران مراقب سیگنال‌های فضای مجازی باشند

رییس هیأت مدیره سبدگردان «کارا» در خصوص، جهت‌دهی برخی کانال‌های تلگرامی به سرمایه‌گذاران به سمت سهام با شناوری پایین و سهام بازار پایه گفت: سرمایه‌گذارانی که به توصیه‌هایی از این دست توجه کرده و به سمت بازار پایه و یا سهم‌های کوچک می‌روند، باید توجه کنند که ریسک خاص سرمایه‌گذاری در این نوع سهام را هم باید بپزیرند. علی خسرشاهی با اشاره به اینکه مبنای تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران باید عوامل بنیادی یا فاندامنتال و سپس عوامل تکنیکال باشد، تأکید کرد: سرمایه‌گذاران باید سهم خود را بر اساس تحلیل‌های بنیادی انتخاب کنند و سپس تحلیل تکنیکال به سهامداران کمک می‌کند تا زمان خرید یا فروش سهم خود را تعیین کنند.

مشاهده کل خبر

جنگ اوکراین و روسیه و تبعات آن بر صنایع مختلف

یک کارشناس بازار سرمایه درباره جنگ روسیه و اوکراین و تاثیر آن بر صنایع مختلف کشور، گفت: با توجه به اینکه روسیه حدود ۴۰ درصد گاز دنیا و ۱۰ درصد نفت دنیا را تولید می‌کند و تولید ناخالص داخلی آن حدود ۱.۵ تیلیارد دلار است که حدود ۵۰۰ میلیارد دلار آن را حجم صادرات تشکیل می‌دهد که حدود ۴۲۵ میلیارد دلار آن به اروپا صادر می‌شود، این امر نشان می‌دهد پیک صادرات روسیه به سمت اروپا بوده است. به گفته محمد پورتدین، به طور عمده نفت و گاز و انرژی از سوی روسیه توسط روسیه توسط ۵ خط لوله در خاک اوکراین صورت می‌گیرد، متاسفانه با اتفاقاتی که بین دو کشور افتاده، بیشتر بنادر اوکراین و روسیه تعطیل شده و بیشتر تجار دنیا از تجارت با این دو کشور دست کشیده و بسیاری هم محافظه‌کارانه این کار را انجام می دهند. بنابراین، عوامل ذکر شده دست به دست هم داده و بحران شدیدی را ایجاد کرده‌اند.

مشاهده کل خبر

اصلاح قانون بازار اوراق بهادار؛ گامی موثر در راستای حمایت از سرمایه‌گذاران و پیشگیری از جرایم

به گفته مدیر سرمایه‌گذاری شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری ملی ایران، پیشگیری از جرم و حمایت از سرمایه‌گذاران در قالب ایجاد شفافیت بیشتر و همچنین تنظیم فعالیت‌های سرمایه‌گذاران فضای مجازی، تبلیغات و آموزش از رویکردهای اساسی در پیش‌نویش اصلاح قانون بازار اوراق بهادار است. محمدمهدی زارع‌پور با اشاره به رویکرد اساسی در پیش‌نویش ۱۱ ماده‌ای اصلاح قانون بازار اوراق بهادار اذعان کرد: رویکرد اصلی این ۱۱ ماده، بر ایجاد ساختار حاکمیت شرکتی در ساختار سازمان بورس بوده است. افشای صورت‌های مالی سازمان و همچنین تنظیم فعالیت‌های سرمایه‌گذاران فضای مجازی، تبلیغات و آموزش از دیگر رویکردهای اساسی تلقی می‌شوند.

مشاهده کل خبر

دامنه نوسان حکایتی شبیه ارز ۴۲۰۰ تومانی

به گفته محمدرضا امامی، از سال ۱۳۸۰ به بعد دامنه نوسان کشور بنا به هر دلیلی همچون فشارهای خبری و یا تنش‌ها به صورت متقارت و یا نامتقارن دچار تغییرات شدید شده و نوساناتی را در بازار ایجاد کرد و سازمان بورس و اوراق بهادار هم همانند دیگر بورس‌های دنیا دامنه نوسان را متقارن یا نامتقارن اعلام کرده است. کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: این موضوع فشار مضاعفی را به بازار و سهام وارد کرده و بازار را از حالت تعادل خارج می‌کند. در نتیجه اگر دامنه نوسان باز باشد شدت صف خرید و فروش‌ها تا حد زیادی از بین رفته و رانت و فساد و هیجان در بازار وجود نداشته و بازار کاراتر می‌شود.

مشاهده کل خبر

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین