|

تسهیل شرایط | شتاب تولید مسکن با ادغام ۲ طرح ملی

با هدف پیشرفت سریع پروژه‌های مسکن، دو طرح مسکن ملی و نهضت ملی مسکن در هم ادغام شدند تا همه ثبت‌نام‌شدگان از مزایای یکسان برخوردار باشند. در مجموع در این دو طرح که با هم ادغام شدند، بیش از ۳/۶ میلیون نفر در سامانه ثبت‌نام و متقاضیان حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان به حساب بانک مسکن واریز کردند.

تسهیل شرایط | شتاب تولید مسکن با ادغام ۲ طرح ملی
کد مطلب : 21929

به گزارش تراز اقتصاد، آغاز ثبت‌نام در طرح نهضت ملی مسکن با ایجاد امیدواری برای کاهش زمان انتظار برای خانه‌دار شدن و هدایت تقاضای سرگردان به سمت یک طرح با کیفیت و ارزان، بازار مسکن را در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ با ثبات نرخ و البته کاهش قیمت‌ها در برخی مناطق تهران مواجه کرد. همزمان با شروع ثبت‌نام در طرح نهضت ملی که نوید ساخت و عرضه ۴ میلیون واحد مسکونی را تا ۱۴۰۴ می‌دهد، بازار مسکن آرام گرفته و رشد قیمت‌ها در نیمه دوم سال متوقف شده‌است. بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت مسکن در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تحت‌تأثیر اجرای طرح نهضت ملی مسکن با ریزش قیمت در برخی مناطق و ثبات قیمت در برخی مناطق دیگر مواجه شده‌است. این در حالی است که بازار مسکن در شش ماه نخست سال از تقاضاهای سرگردان رنج می‌برد و جمعیت زیادی که نتوانسته بودند در طرح‌های قبلی مسکنی ثبت‌نام کنند به عنوان متقاضی مصرفی خانه در صف انتظار مانده بودند.

دولت سیزدهم با اجرای مصوبه مجلس تحت عنوان قانون جهش تولید و تأمین مسکن که در آن بر ساخت و تولید مستمر مسکن تأکید شده‌است، هدایت تقاضاهای سرگردان را برعهده و تصمیم گرفت با اختصاص زمین‌های رایگان در بیش از ۸۰۰ شهر، دهک‌های اول تا سوم را که هنوز نتوانستند در طرح‌های گذشته مسکنی، صاحبخانه شوند با حمایت دولت از صف انتظار خارج کند. با توجه به پیشران بودن حوزه مسکن در اقتصاد کشور و نیاز سالانه به یک میلیون واحد مسکونی، افزایش سهم بخش مسکن از تسهیلات بانکی در برنامه اجرایی دولت قرار دارد تا با رشد سقف وام‌ها و افزایش مدت بازپرداخت وام مسکن، رونق به این بازار بازگردد و قیمت‌ها کنترل شود.

آخرین برآوردها نشان می‌دهد برای ۵ میلیون واحد مسکونی تقاضای انباشت وجود دارد و ما با جمعیت ۶ میلیون مستأجر در کشور مواجه هستیم و قطعاً با اجرای طرح نهضت ملی مسکن آرامش بیشتری بر بازار مسکن حاکم خواهد شد. کارشناسان صنعت ساختمان از افزایش قیمت مصالح ساختمانی در طول چهار سال ابراز نگرانی می‌کنند و معتقدند دولت باید همگام با اجرای نهضت ملی مسکن، بازار مصالح ساختمانی را نیز کنترل کند تا هزینه‌های بیشتری بر متقاضیان تحمیل نشود. به گفته بانک مسکن تا به امروز ۲۵۹ هزار و ۴۳۸ واحد در بانک مسکن افتتاح حساب شده‌اند و حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آورده مردمی برای این واحدها بوده‌است. معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در برنامه شبکه یک تلویزیون از ادغام دو طرح مسکن ملی و نهضت ملی مسکن خبر داد و گفت: بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کردند، ادغام طرح ملی مسکن در نهضت ملی مسکن با این هدف انجام شد تا همه ثبت‌نام شدگان از مزایای یکسان برخوردار باشند. در مجموع در این دو طرح که با هم ادغام شدند بیش از ۶/۳ میلیون نفر در سامانه ثبت‌نام کردند. محمودزاده با اشاره به اینکه در دور جدید ثبت‌نام نهضت ملی مسکن، متقاضیان در ۵۴۰ شهر امکان ثبت‌نام را یافتند، اعلام کرد: با شرایط جدید ثبت‌نام و تسهیل در فرایند آن این امیدواری وجود دارد که میزان مشارکت بالا برود.

احتمال تمدید زمان ثبت‌نام نهضت ملی مسکن

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص مهلت ثبت‌نام اعلام کرد: هم اکنون مهلت ثبت‌نام تا ۱۵ آذر اعلام شده‌است که چنانچه تقاضایی وجود داشته باشد، تمدید خواهد شد، زیرا بنا نداریم صف انتظار برای مسکن ایجاد شود. وی با اشاره به اینکه اراضی ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن تأمین شده‌است، گفت: در هیچ شهری اگر تأمین زمین انجام نشود ثبت‌نام مجددی نخواهیم داشت. بخشی از اراضی شناسایی و تأمین شده برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن که بخشی متعلق به وزارت راه و شهرسازی و بخشی متعلق به سایر دستگاه‌هاست، آن تعدادی که متعلق به سایر دستگاه‌هاست در مرحله تغییر کاربری، الحاق به محدوده و کارهای تخصصی است که در حال انجام است.

مهلت معرفی اراضی ۴ میلیون واحد مسکونی حداکثر پایان امسال است

معاون مسکن و ساختمان خاطر نشان کرد: همکاران ستادی و استانی حداکثر تا پایان دی‌ماه باید اراضی ۲ میلیون واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن را معرفی و مشکلات آن را حل کنند و برای سقف ۴ میلیون واحد مسکونی نیز زمان تعیین‌شده برای استان‌ها و ستاد حداکثر تا پایان سال جاری تعیین شده‌است.

وزارت راه سابقه مالکیت خصوصی را در شروط نهضت ملی به ۵ سال کاهش می‌دهد

محمودزاده ادامه داد: اصلاح دو شرط از این شروط به وزارت راه و شهرسازی تفویض شده‌است که حتماً انجام خواهد شد. ابتدا سابقه سکونت است که برای همه شهرهای کشور پنج سال محاسبه نمی‌شود به ویژه افرادی که از شهرهای بزرگ به شهرهای کوچک می‌روند زمان به دو تا سه سال تقلیل خواهد یافت. همچنین در خصوص سابقه مالکیت خصوصی نیز بر اساس آیین‌نامه قبل باید حداقل بیش از ۱۶ سال مالکیت نداشته باشند که این حداکثر به پنج سال کاهش پیدا می‌کند.

وی یکی از ویژگی‌های مهم این طرح را مبلغ وام و سود تسهیلات برشمرد و گفت: این طرح و تسهیلاتی که برای آن در نظر گرفته شده‌است، بر اساس دهک‌های درآمدی و توان خانوار است. برای دهک‌های اول تا سوم که هدف اصلی این پروژه هستند تا سقف ۸۰ درصد قیمت مسکن به وسیله تسهیلات فراهم می‌شود و ۲۰ درصد آورده خانوار است. همچنین ۲۰ درصد برای دهک‌های اول تا سوم کمک‌هایی است که از طریق دستگاه‌های حمایتی به خانوارها ارائه می‌شود.

محمودزاده افزود: برای دهک‌های متوسط جامعه تسهیلات بین ۵۰ تا ۶۰ درصد قیمت واحد مسکونی را در برمی‌گیرد و مابقی آورده متقاضیان است. همچنین آورده متقاضیان در پنج مرحله به حساب سازندگان واریز می‌شود.

معاون مسکن و ساختمان با اشاره به اینکه نرخ سود تسهیلات ۱۸ درصد است در خصوص جزئیات آن اعلام کرد: تسهیلات در تهران و شهرهای جدیدی که پوشش جمعیتی تهران در آن‌ها ثبت‌نام می‌کنند، ۴۵۰ میلیون تومان، ۴۰۰ میلیون تومان در کلانشهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت، ۳۵۰ میلیون تومان برای مراکز استان‌ها، ۳۰۰میلیون تومان برای سایر شهرهای کشور و در روستاها تا ۲۵۰ میلیون تومان است. این تسهیلات با کارمزد ۱۸ درصد است و از سوی شورای پول و اعتبار ابلاغ شده‌است. محمودزاده توضیح داد: برای آنکه این تسهیلات در استطاعت خانوارها باشد صندوق ملی مسکن که نهاد شکل گرفته بر اساس قانون جهش تولید مسکن است مابه‌التفاوت این تسهیلات را پرداخت می‌کند. هدف‌گذاری اصلی این پروژه برای خانه‌دار کردن اقشار کم‌درآمد است، بنابراین بخش عمده‌ای از سود تسهیلات بانکی توسط این صندوق ضمانت و پرداخت می‌شود.

مجموع ساخت و بازپرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن ۲۰ ساله است

معاون وزیر راه و شهرسازی مجموع ساخت و بازپرداخت تسهیلات را ۲۰ ساله برشمرد و در خصوص قیمت تمام شده واحدهای مسکونی نهضت ملی مسکن اعلام کرد: خود مالکان به شکل ویژه، تسهیلات را به تعداد واحدی که بخواهند بسازند، دریافت خواهند کرد.

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین