|

خودرو‌های لوکسی که متعلق به یک ملت از نه یک شاه حقیر! + تصاویر

خانواده پهلوی پیش از سرنگونی در سال ۱۳۵۷، سبک زندگی مجللی داشتند . آن‌ها خودرو‌های سریع، متفاوت و منحصر به فردی برای خود فراهم می‌آوردند.

خودرو‌های لوکسی که متعلق به یک ملت از نه یک شاه حقیر! + تصاویر
کد مطلب : 21905

به گزارش ، نیم قرن پس از سقوط حکومت سابق، خودروهای خانواده پهلوی مجددا در "موزه خودروهای تاریخی ایران" به نمایش درآمده و بسیاری از آن دیدن کردند.

خبرگزاری فرانسه به مناسبت نمایش خودروهای خانواده پهلوی در "موزه خودروهای تاریخی ایران" به حال و هوای این موزه و خودروهای تاریخی آن پرداخته است.

"محمد فعال" رئیس موزه "خودرو‌های تاریخی ایران" در این باره به خبرگزاری فرانسه گفت: "ما این خودروها را بخشی از میراث فرهنگی ایران می‌دانیم. آنها به مردم تعلق درند. نه به خانوادهپادهاشی پیشین".

این موزه از سوی "بنیاد مستضعفان جمهوری اسلامی" اداره می‌شود. بنیاد مستضعفان اموال مصادره شده محمدرضا پهلوی در ایران را مدیریت می‌کند. خودروهای این موزه منحصر به فرد هستند و شامل خودروهایی با مهندسی‌های منحصربه‌فرد می شوند.

بازدیدکنندگان از کرایسلر ۳۰۰ مدل ۱۹۵۶ نگاه می‌کنند. این خودرو یکی از ۵۰ خودروی قدیمی موزه خودرو‌های تاریخی تهران است/عکس: خبرگزاری فرانسه

خودرو‌هایی که متعلق به یک ملت از نه یک شاه حقیر ! + تصاویر

سه خودروسازی پورشه، فولکس واگن و مرسدس با همکاری یکدیگر خودرویی بی نظیر "MPV Tehran" را در سال ۱۹۷۲ برای محمد‌رضا پهلوی ساختند. آن‌ها از علاقه محمدرضا پهلوی به مهندسی آلمانی باخبر بودند.

آن‌ها این خودروی تک سرنشین و نارنجی رنگ "MPV Tehran" را برای "رضا" فرزند محمدرضا پهلوی ساختند تا به آموزش رانندگی وی کمک کنند. رضا پهلوی در آن زمان ۱۲ سال داشت. این خودرو دو سوئیچ (کلید) دارد. یکی از آن‌ها از نقره ساخته شده و باعث می‌شود تا موتور خودرو به سرعت ملایم ۳۰ کیلومتر در ساعت برسد. کلید طلایی نیز اجازه می‌دهد خودرو تا ۱۷۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند.

این خوردو از سال ۱۳۵۷ و پس از انقلاب جمهوری اسلامی ایران اجازه حرکت نداشته، اما خطوط براق آن هنوز برای علاقه‌مندان به خودرو جذاب است و خودروباز‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. موزه خودروهای تاریخی ایران در اوایل آبان افتتاح شد. از آن زمان هزاران نفر از این موزه بازدید کرده‌اند. تعداد این افراد بیش از افردی است که ماهانه از موزه ملی دیدن می‌کنند.

یکی از خودرو‌های این موزه "مدل آ" (Model A) کمپانی "پیرس ارو" ساخته سال ۱۹۳۰ است. این خودرو در همان سال گرانترین خودروی ساخته شده در آمریکا بود. عکس: خبرگزاری فرانسه

خودرو‌هایی که متعلق به یک ملت از نه یک شاه حقیر ! + تصاویر

"فرزانه" زن بازنشسته ۵۵ ساله می‌گوید: "اینجا را خیلی دوست دارم. برخی از چیز‌های کمیاب باقی مانده پس از انقلاب اینجا گردآوری شده است". او گفت: "این اشیا ما را به تاریخ می‌برد". این موزه با وسعت بیش از یک هکتار در منطقه صنعتی غرب تهران نزدیک به کارخانه‌های خودروسازی واقع شده است. تا کنون ۵۵ اتومبیل، ۲ کالسکه، ۴ موتور سیکلت در این موزه به نمایش گذاشته شده است. یکی از این موتور سیکلت‌ها به "فرح دیبا" همسر محمدرضا پهلوی تعلق داشت.

صد وسیله نقلیه دیگر هنوز در انبارها در حال بازسازی هستند تا روزی در موزه‌ها به نمایش درآیند. نبرد حقوقی ایران و خانواده شاه سابق بر سر یک خودروی رولز رویس یکی دیگر از بهترین‌های این نمایشگاه یک خودروی رولز رویس "سیلور گوست" ساخت ۱۹۲۲ است.

اهمیت این خودرو به دلیل لوکس بودن آن نیست. اما حفظ این خودرو در ایران پس از مبارزه طولانی حقوقی با خانواده شاه سابق اهمیت آن را افزایش داده است.فعال رئیس موزه خودر‌های تایخی ایران گفت: "شش ماه قبل از انقلاب این خودرو برای تعمیر به رولزرویس فرستاده شد". خانواده تبعیدی پهلوی در سال ۱۹۷۹ از کارخانه رولز رویس خواست این خودرو را پس از تعمیر به آن‌ها بازگرداند و ادعا کرد که خودرو متعلق به آن‌ها است". همین موضوع سرآغاز یک جنگ حقوقی بین خانواده محمدرضا شاه پهلوی و ایران شد.در نهایت یک دادگاه بریتانیایی رای داد که این وسیله طبق اسناد موجود متعلق به دولت ایران است نه خانواده شاه سابق.

فعال گفت: خودرو به ایران بازگشت.

خودرو‌هایی که متعلق به یک ملت از نه یک شاه حقیر ! + تصاویر

هدیه هیتلر

یکی از نفیس‌ترین خودرو‌های این موزه خودروی "مدل آ" "پیرس ارو" ساخت سال ۱۹۳۰ است. در آن زمان این خودرو گرانترین خودروی موجود در آمریکا بود و با دستور "رضا" پدر محمدرضا پهلوی خریداری شد.

قیمت این خودرو در آن زمان ۳۰ هزار دلار بود و خودرویی فوق گران محسوب می‌شد. قیمت این خودرو با یک هشتم بودجه ایران در آن زمان برابری می‌کرد. پلاک و چراغ‌های جلوی این خودرو با روکش طلا ساخته شد. نشان شاهنشاهی ایران روی در‌های این خودرو نصب شده بود.

این خودرو در مراسمی از جمله ازدواج دوم محمدر رضا پهلوی با "ثریا" و در مراسم تشییع جنازه پدرش مورد استفاده قرار گرفت. اما وقتی شاه ۴۲ ساله از سطنت کنار رفت و این خودرو در ایران باقی ماند.

"آدولف هیتلر" مرسدس بنز ۱۹۴۳ به خانواده شاهنشاهی سابق سابق ایران هدیه کرد/ عکس: خبرگزاری فرانسه

خودرو‌هایی که متعلق به یک ملت از نه یک شاه حقیر ! + تصاویر

"فعال" مدیر موزه خودروهای تاریخی ایران گفت: "مهم نیست خودروها برای چه کسی بوده است، آنها متعلق به مردم ایران هستند نه یک شاه حقیر". یکی دیگر از موارد جذاب این موزه مرسدس "500 k AutobahnKurier" ساخت ۱۹۳۴ است که از سوی "آدلف هیتلر" به رضا پهلوی پدر محمدرضا هدیه شد.

خودروی مرسدس "500 k AutobahnKurier" آخرین باقی مانده از این مدل خودرو هاست. در آن زمان بنز ۶ مدل از این خودرو را ساخت که ۵ مدل آن در جنگ جهانی دوم از بین رفت. فعال گفت: مرسدس پیشنهاد داد که این خودرو را با قیمتی پیشنهادی ما بخرد و آن را به موزه خودروهای خود ببرد اما ما نپذیرفتیم.

منبع: عصر ایران

انتهای پیام/

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین