|

بودجه ۵۰ ردیفی | استقراض دولت از بانک مرکزی صفر شد

افکار عمومی منتظر است ببیند دولت سیزدهم در اولین بودجه سنواتی که به مجلس ارائه خواهد داد به چه نکاتی توجه می‌کند و چه اصلاحاتی را کلید خواهد زد.

بودجه ۵۰ ردیفی | استقراض دولت از بانک مرکزی صفر شد
کد مطلب : 21596
به گزارش تراز اقتصاد، در حالی که یکی از ریشه‌های اصلی کاهش ارزش پول ملی و تورم، کسری بودجه به شمار می‌رود و دولت با بیش از هزارهزارمیلیارد تومان بدهی و کسری بودجه چندصدهزارمیلیارد تومانی در سال جاری روبه‌رو است، افکار عمومی منتظر است ببیند دولت سیزدهم در اولین بودجه سنواتی که به مجلس ارائه خواهد داد به چه نکاتی توجه می‌کند و چه اصلاحاتی را کلید خواهد زد.

در همین رابطه رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه لایحه بودجه طی چند روز آینده به مجلس تقدیم می‌شود، اظهار داشت: دولت به تأکید رهبر معظم انقلاب بر اصلاح ساختار بودجه توجه داشت. از سوی دیگر یک نماینده مجلس، ضمن ابراز خرسندی از کاهش وابستگی دولت به تنخواه بانک مرکزی، بودجه ۱۴۰۱ را یک بودجه عملیاتی توصیف کرد و افزود: بیش از ۸۰۰ ردیف بودجه‌ای در بودجه ۱۴۰۱ متمرکز و در ۵۰ ردیف بودجه‌ای تنظیم شده است.

اقتصاد دولتی و نفتی ایران در گذر زمان با رشد هزینه‌های جاری روبه‌رو شده است، به طوری که تقریباً کل بودجه عمومی کشور به هزینه‌های جاری اختصاص دارد و بودجه عمرانی دیگر به حاشیه رفته است، در این میان نهاد دولت از سر علاقه به نقش‌آفرینی در حوزه اقتصاد به موازات کاهش درآمدها از هزینه‌های خود نکاسته، بلکه به پشتوانه اعتبار نهاد دولت اقدام به چاپ پول و همچنین استقراض و آینده‌فروشی کرده است.

هزینه‌های جاری دولت که اوایل دهه ۹۰، ماهانه حدود ۵ هزارمیلیارد تومان بود به محدوده ۸۰‌هزار میلیارد تومان رسیده است، به موازات این رویداد، حجم نقدینگی از محدوده ۵۰۰ هزارمیلیارد تومان به محدوده ۴ هزارهزارمیلیارد تومان رسیده است. گفتنی است یکی از ریشه‌های اصلی ایجاد تورم و کاهش ارزش پول ملی و خلق نقدینگی بدون پشتوانه کسری بودجه دولت است، از این رو افکار عمومی از دولت سیزدهم انتظار دارد در حوزه مالیه دست به اصلاحات اساسی بزند، پیش از این رهبری نیز نسبت به اصلاح حوزه‌های بودجه و همچنین بانکداری تأکید فرمودند.

به طور معمول دولت‌ها در نیمه آذرماه هر سال لایحه بودجه سال آتی را به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌کنند تا لایحه دخل و خرج دستگاه‌های متصل به بودجه سنواتی مسیر قانونی خود را طی کند. در این بین همزمان با انتشار جزئیات لایحه بودجه، رسانه‌ها و کارشناسان اقتصادی و اساتید دانشگاه‌ها به تجزیه و تحلیل بودجه می‌پردازند.

تقدیم لایحه بودجه به مجلس

به گزارش فارس، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی عصر پنج‌شنبه در نشست با مجامع استانی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دیدار نمایندگان استان‌های گیلان، مازندران و گلستان با اشاره به دغدغه‌های مردم سه استان شمالی کشور گفت: حتماً برای رفع مشکلات استان‌های گلستان، مازندران و گیلان راهکارهایی کوتاه‌مدت و میان‌مدت دنبال خواهد شد.

رئیس‌جمهور لایحه بودجه را مهم‌ترین سند مالی کشور در سال دانست و با اشاره به مراحل نهایی تدوین این لایحه برای سال ۱۴۰۱ گفت: این سند مالی طی چند روز آینده، تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد که در آن اصلاح ساختار بودجه که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بوده، مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس‌جمهور افزود: رشد اقتصادی، افزایش تولید، افزایش اشتغال و فقرزدایی از ویژگی‌های مهم این لایحه است.

رئیسی با تأکید بر متحول‌شدن نظام بودجه‌نویسی در کشور در لایحه بودجه ۱۴۰۱ خاطر نشان کرد: در این لایحه ساختار بودجه به گونه‌ای تنظیم شده است که نقش استان‌ها و اختیارات استانداران روشن‌تر خواهد شد. همچنین سهم قابل توجهی به لحاظ خلق ثروت برای وزارتخانه‌ها و استان‌ها در نظر گرفته شده است. رئیس‌جمهور با اشاره به عدالت توزیعی در نظام بودجه‌ریزی کشور خاطر نشان کرد: ما باید بر اساس سند آمایش سرزمینی حرکت کنیم و سازمان برنامه و بودجه نیز بر همین اساس در حال عادلانه کردن ساختارهای بودجه‌ریزی در کشور است.

آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه محور کار دولت در بودجه بر اساس عدالت خواهد بود، بیان داشت: نظام صحیح و عادلانه اختصاص بودجه‌ها در بخش‌های مختلف کشور و به تناسب ظرفیت‌ها و نیازها مشکلات اقتصادی کشور را به سمتی پیش خواهد برد که فقر مطلق ریشه‌کن شود. رئیس‌جمهور با اشاره به درخواست تشکیل کارگروه برای رفع موانع تولید و صادرات محصولات کشاورزی در سه استان حاشیه دریای خزر گفت: تشکیل کارگروه‌های مطرح شده در هر استان و حتی به صورت مشترک بسیار مهم و لازم است و استانداران هر سه استان اقدام نمایند.

کاهش ردیف‌های بودجه ۱۴۰۱ به ۵۰ ردیف

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: بیش از ۸۰۰ ردیف بودجه‌ای در بودجه ۱۴۰۱ متمرکز شده و در ۵۰ ردیف بودجه‌ای تنظیم شده است.

محمدرضا میرتاج‌الدینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در مورد ساختار بودجه ۱۴۰۱ گفت: کمیسیون برنامه و بودجه مجلس طی یک ماه گذشته جلسات متعددی با سازمان برنامه و بودجه برگزار کرد.

وی افزود: در جلساتی هم که سازمان برنامه و بودجه برگزار می‌کرد، نمایندگان مجلس برای تدوین بودجه ۱۴۰۱ حضور پیدا می‌کردند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، رویکرد دولت و سازمان برنامه و بودجه در تدوین بودجه ۱۴۰۱ را مثبت ارزیابی کرد و گفت: بیش از ۸۰۰‌ردیف بودجه‌ای وجود داشت، اما دولت آن‌ها را متمرکز کرد و در ۵۰ ردیف بودجه‌ای تنظیم کرده است، به طوری که ردیف بودجه‌ای دستگاه‌ها و ردیف‌های فرعی که در بودجه دیده می‌شود، متمرکزسازی شده‌اند.

میرتاج‌الدینی، بودجه ۱۴۰۱ را یک بودجه عملیاتی توصیف کرد و افزود: سازمان‌ها و دستگاه‌ها بر اساس برنامه‌هایی که دارند، بودجه مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند.

این نماینده مجلس از رویکرد کاهش کسری تراز عملیاتی بودجه که در اول بودجه پیش‌بینی شده ابراز خرسندی کرد و گفت: تراز عملیاتی بودجه همیشه یک رشد فزاینده داشته است، به این معنی که اتکای بودجه به منابع پایدار کاهش پیدا می‌کند و هزینه‌های ضروری کشور باید با منابع پایدار و ثابت بودجه تأمین شود.

میرتاج‌الدینی با بیان اینکه استفاده از تنخواه بانک مرکزی کاهش یافته است، گفت: خوشبختانه در چند ماه اخیر هیچ رقمی از بانک مرکزی برای تأمین بودجه و هزینه‌های جاری دولت استقراض نشده است. وی خاطرنشان کرد: بودجه ۱۴۰۱ در سازمان برنامه و بودجه تدوین شده و طبق آیین‌نامه داخلی کشور باید در تاریخ ۱۶ آذر به صحن مجلس ارائه گردد. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بر این باور است که افزایش تولید داخلی و افزایش بهره‌وری و تولید ناخالص داخلی می‌تواند رشد اقتصادی را مثبت کند و یک روند صعودی به آن ببخشد.

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین