|

با امضای قرارداد توسعه میدان فرزاد پرونده میدان‌های مشترک‌ گازی بسته می‌شود

مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: توسعه میدان گازی فرزاد «ب» نقطه پایانی بر کارهای توسعه‌ای میادین مشترک گازی در ایران است. میدان گازی «فرزاد ب» 23 تریلیون فوت مکعب گاز دارد و پتروپارس به عنوان پیمانکار داخلی این پروژه انتخاب شده است.

با امضای قرارداد توسعه میدان فرزاد پرونده میدان‌های مشترک‌ گازی بسته می‌شود
کد مطلب : 10569

به گزارش خبرنگار تراز اقتصاد، مسعود کرباسیان مدیرعامل شرکت ملی نفت در آئین امضای قرارداد میدان گازی فرزاد «ب» گفت: توسعه این میدان نقطه پایانی بر کارهای توسعه‌ای میادین مشترک گازی در ایران است. ما سال گذشته قرارداد توسعه آخرین فاز پارس جنوبی یعنی فاز 11 را شروع کردیم و منابع آن هم از طریق فروش اوراق مشارکت تأمین شده است. قرارداد میدان بلال هم امضا شده است و این فرصت خوبی است که بگوییم پروژه‌های میادین مشترک در سال‌های گذشته به پایان رسیده است.

وی اشاره کرد: با توسعه و تکمیل 17 فاز میدان پارس جنوبی، میزان تولید گاز از این میدان از 285 میلیون مترمکعب در روز در سال 92 به 720 میلیون مترمکعب در روز در سال جاری رسیده است؛ یعنی تولید دو و نیم برابر شده است و امروز نیز پرونده میدان مشترک گازی ایران و عربستان یعنی میدان «فرزاد ب» بسته می‌شود.

کرباسیان ادامه داد: در طول سال‌های گذشته 8 قرارداد جدید برای پروژه‌های میادین مشترک منعقد شده و توسعه 2 میدان دیگر نیز در مرحله اخذ مجوز از شورای اقتصاد است. میدان گازی «فرزاد ب» 23 تریلیون فوت مکعب گاز دارد و پیمانکار داخلی این پروژه نیز شرکت پتروپارس انتخاب شده است که بعد از انجام کارهای کارشناسی به عنوان یک شرکت صاحب صلاحیت انتخاب شده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: در ظرف پنجاه ماه از شروع کار، اولین تولید گاز از این میدان صورت گرفته و بعد از 60 ماه به تولید نهایی می‌رسد. حجم تولید گاز از این میدان یک‌میلیارد فوت مکعب گاز ترش است و روزانه 50 هزار بشکه میعانات گازی نیز تولید می‌شود که به بندر سیراف پارس منتقل می‌شود.

انتهای پیام/


دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین